|

SPRZECIW W PRAWIE ADMINISTRACYJNYM
PIECHA J. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2021, wydanie Icena netto: 154.80 Twoja cena 147,06 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sprzeciw w prawie
administracyjnym
W książce
omówiono coraz częściej występującą w przepisach prawa
administracyjnego i niejednolitą kategorię sprzeciwu. W rozważaniach
autor odkodował treść poszczególnych rodzajów
sprzeciwu, a także ustalił warunki ich wniesienia (zgłoszenia)
zarówno przez podmioty administrujące, jak i administrowane.
Zaproponował również ich typologię.
W pracy omówiono także problematykę sprzeciwu jako środka
prawnego służącego ochronie jednostki (zarówno w ustawie
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, czy w sprawach z
zakresu ubezpieczeń społecznych). Poruszono także tematykę sprzeciwu
jako środka nadzoru, który przysługuje organom sprawującym
nadzór na samorządami zawodowymi (np. nad samorządem
adwokackim czy samorządem radców prawnych).
Z uwagi na liczne wątki praktyczne odnoszące się do skomplikowanej
materii – sprzeciwu jako środka prawnego czy też sprzeciwu
stanowiącego część instytucji milczącej zgody, książka skierowana jest
przede wszystkim do sędziów sądów
administracyjnych i powszechnych oraz adwokatów i
radców prawnych zajmujących się tą tematyką. Będzie
również przydatnym źródłem informacji dla
pracowników administracji w zakresie przypadków,
w których przepisy prawa przewidują uprawnienie jednostki
(lub kompetencję organu) do wniesienia sprzeciwu.
Wykaz
skrótów
Wstęp
Rozdział I
Zagadnienia
wstępne
1. Sprzeciw jako pojęcie języka naturalnego i jako pojęcie dyskursu
prawniczego
1.1. "Sprzeciw" w języku naturalnym
1.2. "Sprzeciw" w języku dyskursu prawniczego
2. Sprzeciw jako konsekwencja zachowania podmiotu prawa
3. Kryterium podziału sprzeciwów w prawie administracyjnym
3.1. Kryterium podmiotowe
3.2. Kryterium funkcjonalne
Rozdział II
Sprzeciw
jako rodzaj środka prawnego
1. Pojęcie środka prawnego
2. Sprzeciw jako środek prawny w postępowaniu administracyjnym -
wybrane przykłady
2.1. Sprzeciw w postępowaniu administracyjnym
ogólnojurysdykcyjnym
2.2. Sprzeciw w szczególnych postępowaniach jurysdykcyjnych
2.2.1. Sprzeciw w postępowaniu w sprawach z zakresu ubezpieczeń
społecznych
2.2.2. Sprzeciw w postępowaniach w sprawach należących do właściwości
organów administracji wojskowej
2.2.3. Sprzeciw w postępowaniu w sprawach własności przemysłowej
2.2.4. Sprzeciw w postępowaniu dotyczącym rachunku w rejestrze Unii
2.2.5. Sprzeciw w postępowaniu administracyjnym w sprawie cywilnej
2.3. Sprzeciw w postępowaniu kontrolnym
2.4. Sprzeciw w postępowaniu w sprawach ze stosunku służbowego
2.5. Sprzeciw w postępowaniu uchwałodawczym organów
związków gmin i powiatów
2.6. Sprzeciw w postępowaniu sądowoadministracyjnym
2.6.1. Sprzeciw od decyzji kasatoryjnej
2.6.2. Sprzeciw wobec zarządzeń i postanowień referendarza sądowego
2.7. Inne przykłady sprzeciwu jako środka prawnego
3. Konkluzje
Rozdział III
Sprzeciw
jako element konstrukcyjny instytucji milczącej zgody
1. Instytucja milczącej zgody
1.1. Zgłoszenie jednostki o zamiarze dokonania czynności lub zachowania
się
1.2. Termin w instytucji milczącej zgody
1.2.1. Terminy w prawie administracyjnym
1.2.2. Materialny charakter terminu w instytucji milczącej zgody
1.2.3. Konsekwencje zastrzeżenia terminu materialnego w instytucji
milczącej zgody
1.3. Milczenie administracji
1.3.1. Bierność organu administracji publicznej - bezczynność a
milczenie
1.3.2. Milczenie w instytucji milczącej zgody oraz w innych
konstrukcjach prawnych
1.3.3. Milczenie organu a prawne formy działania administracji
2. Instytucja milczącej zgody jako alternatywa dla pozwolenia
administracyjnego
2.1. Przykłady zastępowania pozwolenia administracyjnego instytucją
milczącej zgody
2.2. Milcząca zgoda jako alternatywa dla ustawowego zakazu z
zastrzeżeniem indywidualnej dyspensacji - krytyka poglądu
2.3. Milcząca zgoda jako przejaw ograniczenia władztwa administracyjnego
2.4. Inne funkcje instytucji milczącej zgody
3. Sprzeciw w instytucji milczącej zgody
3.1. Sprzeciw jako instrument zapobiegający milczącemu ukształtowaniu
uprawnień
3.2. Sprzeciw a zakaz działania jednostki
3.3. Sprzeciw a nieważność dokonanej czynności prawnej
3.4. Forma prawna sprzeciwu w instytucji milczącej zgody
4. Proceduralne aspekty wnoszenia sprzeciwu w ramach instytucji
milczącej zgody
4.1. Procedura wniesienia sprzeciwu przed nowelizacją z 7.04.2017 r
4.1.1. Zgłoszenie jako czynność nieprowadząca do wszczęcia postępowania
administracyjnego
4.1.2. Wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie
wniesienia sprzeciwu - kwestie problemowe
4.1.3. Sprzeciw jako czynność wszczynająca postępowanie administracyjne
w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego
4.2. Procedura wniesienia sprzeciwu w świetle nowelizacji z 7.04.2017 r
4.2.1. Wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie
wniesienia sprzeciwu
4.2.2. Postępowanie administracyjne w przedmiocie wniesienia sprzeciwu
4.2.3. Termin do wniesienia sprzeciwu
4.2.4. Możliwość stosowania przepisów Kodeksu postępowania
administracyjnego w zakresie wniesienia sprzeciwu
5. Konkluzje
Rozdział IV
Sprzeciw
organu administracji publicznej w relacji nadzoru i w relacji
współdziałania organów
1. Sprzeciw organu administracji publicznej w ramach stosunku prawnego
nadzoru
1.1. Pojęcie nadzoru
1.2. Sprzeciw jako instrument sprawowania nadzoru nad samorządami
zawodowymi
1.3. Charakterystyka sprzeciwu jako instrumentu nadzoru
1.3.1. Skutki wniesienia sprzeciwu
1.3.2. Sprzeciw a zatwierdzenie
1.3.3. Sprzeciw jako środek nadzorczy o charakterze prewencyjnym
2. Sprzeciw organu administracji publicznej w relacji
współdziałania
2.1. Współdziałanie organów administracji
publicznej - wyjaśnienie pojęcia
2.2. Treść współdziałania organów
2.2.1. Opinia
2.2.2. Uzgodnienie
2.2.3. Zgoda
2.3. Sprzeciw w relacji współdziałania organów
3. Konkluzje
Rozdział V
Inne
przypadki sprzeciwu w prawie administracyjnym - wybrane przykłady
1. Sprzeciw państwowego inspektora sanitarnego
1.1. Charakterystyka sprzeciwu państwowego inspektora sanitarnego
1.2. Forma prawna sprzeciwu państwowego inspektora sanitarnego
2. Sprzeciw strony w toku postępowania administracyjnego i
3. Sprzeciw członka organu kolegialnego wobec projektu rozstrzygnięcia
lub trybu podejmowania rozstrzygnięcia
3.1. Sprzeciw wobec projektu uchwały
3.2. Sprzeciw wobec trybu podjęcia uchwały
4. Konkluzje
Refleksje końcowe
Bibliografia
496
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|