wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   2 egz. / 99.90 94,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ANTROPOLOGIA PODSTAWY TEORETYCZNE


JANISZEWSKA R. SOKOŁOWSKI M. TUZINEK S.

wydawnictwo: SILVA RERUM, 2020, wydanie I

cena netto: 55.00 Twoja cena  52,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Antropologia

Podstawy teoretyczne


Antropologia jest nauką o budowie i czynnościach organizmu ludzkiego rozpatrywanego z punktu widzenia ontogenezy i filogenezy różnych zbiorowisk ludzkich, np. rasowych, i innych klasyfikacji rodzaju ludzkiego. Zagadnienia omawiane w tym obszernym opracowaniu dotyczą m.in. miejsca antropologii jako nauki i jej podziału, pochodzenia człowieka (antropogenezy), jego zróżnicowania wewnątrzgatunkowego (ras ludzkich), typów konstytucjonalnych, dymorfizmu płciowego, lateralizacji, rozwoju osobniczego człowieka (ontogenezy), znaczenia czynników wpływających na rozwój, zjawiska akceleracji rozwoju i retardacji procesów inwolucyjnych.

Wprowadzenie

Rozdział 1
Antropologia jako nauka
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Podział antropologii i jej definicje  
1.2.1. Antropologia fizyczna (biologiczna
1.2.2. Antropologia kulturowa i antropologia kultury
1.2.3. Antropologia społeczna
1.2.4. Antropologia filozoficzna
1.2.5. Antropologia pedagogiczna  
1.3. Antropologia a wychowanie fizyczne, fizjoterapia i turystyka

Rozdział 2
Pochodzenie człowieka
2.1. Miejsce człowieka w świecie zwierząt  
2.1.1. Charakterystyka rzędu Naczelnych  
2.2. Antropogeneza  
2.3. Ewolucja kulturowa
2.3.1. Czynniki hominizacji
2.3.2. Fazowość w rozwoju istot człowiekowatych  
2.3.3. Historia poglądów na pochodzenie człowieka

Rozdział 3
Zróżnicowanie wewnątrzgatunkowe człowieka
3.1. Podstawowe terminy
3.2. Klasyfikacja typologiczna i główne odmiany ras  
3.3. Formacje antropologiczne  
3.3.1. Populacje ludzkie
3.3.2. Zróżnicowanie językowe i etniczne
3.3.3. Zróżnicowanie fizjologiczne człowieka  
3.3.4. Zróżnicowanie serologiczne

Rozdział 4
Konstytucja człowieka
4.1. Zmienność konstytucjonalna – biotyp
4.2. Przegląd wybranych klasyfikacji
4.2.1. Szkoła francuska
4.2.2. Szkoła rosyjska
4.2.3. Szkoła niemiecka – typologia Kretschmera  
4.2.4. Szkoła amerykańska – typologia Sheldona  
4.2.5. Szkoła polska – typologia Wankego

Rozdział 5
Dymorfizm płciowy
5.1. Wyjaśnienie pojęć  
5.2. Przejawy dymorfizmu płciowego
5.3. Ogólne problemy dymorfizmu
5.4. Rozwój ról płciowych w ontogenezie
5.5. Trening sportowy a organizm kobiety

Rozdział 6
Symetria i asymetria
6.1. Przejawy symetrii i asymetrii  
6.2. Lateralizacja i jej rozwój
6.3. Rodzaje lateralizacji  

Rozdział 7
Zmienność ontogenetyczna człowieka
7.1. Charakterystyka rozwoju wewnątrzłonowego (prenatalnego)
7.1.1. Implantacja, stadium jaja płodowego i zarodka
7.1.2. Płodowe stadium rozwoju
7.1.3. Poród
7.1.4. Zaburzenia rozwoju wewnątrzłonowego – malformacje rozwojowe
7.2. Charakterystyka rozwoju zewnątrzłonowego (postnatalnego)
7.2.1. Okres noworodka
7.2.2. Okres niemowlęcy
7.2.3. Okres młodszego dzieciństwa (Infans I)  
7.2.4. Podokres przedszkolny  
7.2.5. Okres starszego dzieciństwa (Infans II)
7.2.6. Podokres późnoszkolny – pokwitanie (okres dojrzewania)
7.2.7. Dojrzewanie chłopców  
7.2.9. Płodność w okresie dojrzewania
7.3. Okres młodzieńczy (Juvenis)  
7.4. Okres wieku dorosłego (Adultus) i dojrzałego (Maturus)  
7.5. Okres starości (Senilis)

Rozdział 8
Czynniki rozwoju osobniczego człowieka
8.1. Czynniki endogenne – determinanty rozwoju
8.1.1. Płeć  
8.1.2. Rasa
8.1.3. Konstytucja  
8.2. Czynniki paragenetyczne i niegenetyczne – stymulatory rozwoju  
8.3. Czynniki egzogenne – modyfikatory naturalne
8.4. Czynniki społeczno-ekonomiczne – modyfikatory cywilizacyjno-kulturowe

Rozdział 9
Tendencja przemian  
9.1. Akceleracja rozwoju
9.2. Retardacja procesów inwolucyjnych

Rozdział 10
Ocena wieku rozwojowego  
10.1. Kryteria oceny wieku rozwojowego
10.2. Wiek fizjologiczny i sprawności fizycznej
10.3. Dojrzałość szkolna
10.4. Siatki centylowe w określaniu wieku rozwojowego

Piśmiennictwo  

250 stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022