Pedagogika medialna
Wydanie
nowe
Po
14 latach od pierwszego wydania oddajemy do rąk Czytelników
poszerzone i zaktualizowane wydanie podręcznika Pedagogika medialna,
uwzględniające postęp, jaki w ostatnim czasie dokonał się w teorii i
praktyce tej dyscypliny.
W
podręczniku zrelacjonowano dokonania pedagogiki kognitywistycznej w
sferze rozwiązywania problemów wychowawczych oraz w samym
procesie kształcenia.
Treść
podręcznika została uporządkowana według pięciu filarów
pedagogiki medialnej:
- procesy zmian społecznych
wynikające z oddziaływania mediów na człowieka i
społeczeństwo;
- podstawy teoretyczne i
praktyka edukacyjna tworzące współczesny kształt pedagogiki
medialnej;
- zagrożenia wynikające z
kształtowania opinii publicznej i jednostki przez nowe media i opis
wynikających z tego skutków zmian kulturowych i społecznych;
- kształcenie z wykorzystaniem
mediów – ze szczególnym naciskiem na
edukację na odległość oraz działania twórcze i
współpracę;
- metodyka kształcenia, w
ramach której kładzie się nacisk na umiejętności
wykorzystania nowych mediów przez nauczycieli.
Nowe media stały się nieodzowne dla człowieka w jego codziennym życiu,
wpływają na wszelką działalność podejmowaną w skali jednostkowej i
społecznej. Wywołują także różnorodne skutki. Z jednej
strony są niezbędne w komunikacji międzyludzkiej, sprzyjają rozwojowi
społecznemu i kulturowemu, z drugiej – przyczyniają się do
powstawania wielu problemów generujących niepożądane
następstwa. Ten dualizm wpływa na kształtowanie się roli oraz miejsca
nowych mediów we współczesnej cywilizacji, co z
kolei wpływa na edukację.
Prezentowane w podręczniku treści obejmują jeden z najważniejszych
obszarów funkcjonowania człowieka, jakim jest komunikacja w
wymiarze jednostkowym i społecznym. Wzrastające znaczenie trafnego
wyboru informacji we współczesnej cywilizacji wpływa w
istotny sposób na podejmowanie wszelkich decyzji. Aby były
one właściwe i przynosiły człowiekowi korzyści, potrzebna jest wiedza o
działaniu nowych mediów, dokonywanych za ich pomocą
manipulacjach, stosowanych zabiegach w obszarze inżynierii i ewolucji
społecznej, wpływającej na ograniczanie, a często też eliminowanie
zagrożeń nękających ludzkość od pradziejów. Wiedza o
mechanizmach występujących w relacjach
człowiek–media–człowiek ma zasadnicze znaczenie dla
społeczeństwa funkcjonującego w ramach demokratycznego państwa.
Pedagogika
medialna zasługuje na miejsce w kanonie literatury pedagogicznej. Z
pewnością znajdzie czytelników wśród szerokiej
grupy nauczycieli akademickich, studentów
kierunków nauczycielskich oraz nauczycieli szkół
podstawowych i ponadpodstawowych zainteresowanych nowoczesnymi mediami
i metodyką ich wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej.
Myślę, że sięgną po nią również rodzice w celu poznania
wyzwań jakie stają przed współczesną szkołą i ich dziećmi.
prof.
dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
Przedmowa
Część I.
Media a cywilizacja
(Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 1.
Komunikacja a społeczeństwo
Rozdział 2.
Media
w wymiarze społecznym i indywidualnym
Część II.
Media w pedagogice
Rozdział 1.
Przedmiot
i zadania mediów w edukacji
(Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 2.
Podstawowe
koncepcje teoretyczne w pedagogice medialnej
(Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 3.
Wychowanie
a media (Maciej Tanaś,
Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 4.
Media cyfrowe w edukacji a kultura
(Stanisław Juszczyk)
Rozdział 5.
Media a patologie (Bronisław
Siemieniecki)
Część III.
Nowe technologie
kształcenia w edukacji medialnej
Rozdział 1.
Taksonomia
zastosowania technologii informacyjnej w edukacji - zarys
problemów
(Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 2.
Taksonomia
wykorzystania sztucznej inteligencji w procesie dydaktycznym
(Bronisław Siemieniecki)
Rozdział 3.
Twórcze
aspekty nowych technologii (Dorota
Siemieniecka)
Rozdział 4.
Edukacja
na odległość (Stanisław
Juszczyk)
Rozdział 5.
Wprowadzenie
do problematyki zarządzania jakością e-learningu
(Dorota Chudy-Hyski)
Część IV.
Nauczyciel i metodyka
kształcenia w edukacji medialnej (Stanisław
Juszczyk)
Rozdział 1.
Metodyka
kształcenia w edukacji medialnej
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
O Autorach
400
stron, Format: 21.0x29.5cm, oprawa miękka