|

MYŚLENIE KRYTYCZNE W EDUKACJI METODYKA KSZTAŁCENIA W SZKOLE PODSTAWOWEJ
CZAJA-CHUDYBA I. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ, 2020, wydanie Icena netto: 47.89 Twoja cena 45,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Myślenie krytyczne w edukacji
Metodyka
kształcenia w szkole podstawowej
W publikacji podjęto
zagadnienie myślenia krytycznego pojmowanego jako proces, w
którym uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności, jak mądrze
postępować i dokonywać uzasadnionych wyborów.
Współcześnie
zalew informacji medialnej wymusza kształcenie podejścia krytycznego,
aby nie stracić rozeznania w świecie i móc obronić się przed
przeciążeniem informacyjnym. Autorka zakłada, że możliwe, a nawet
konieczne jest przenoszenie filozoficznych dociekań na temat myślenia
krytycznego na podstawowe, codzienne kompetencje, w które
wyposażamy każde dziecko.
Propozycje metodyczne, zawierające ćwiczenia i projekty, przeznaczone
są do edukacji w zakresie szkoły podstawowej. Dla edukacji
wczesnoszkolnej (klasy 1–3) zaprezentowano ćwiczenia mające
na celu zaszczepić dzieciom nawyk uważności, zadawania pytań i
intelektualnej odwagi – umiejętności niezbędne w kształceniu
krytycznego myślenia. Natomiast do uczniów klas
4–8 skierowano kilkanaście projektów
kształtujących samodzielne myślenie, poszukiwanie, badanie,
sprawdzanie, wybieranie, ocenianie, rozwiązywanie problemów,
podejmowanie decyzji i tworzenie.
Wprowadzenie
7
Rozdział 1. Co
to jest myślenie krytyczne? 13
1.1. Jak zdefiniować myślenie krytyczne? 13
1.2. Jakie są rodzaje krytycyzmu? Krytycyzm destruktywny, bezstronny i
konstruktywny 23
1.3. Gdzie i dlaczego myślenie krytyczne jest potrzebne? 30
Rozdział 2.
Jak rozwijać myślenie krytyczne? 41
2.1. Jak ujawnia się krytycyzm w rozwoju człowieka? 41
2.2. Dlaczego boimy się krytyki? 53
2.3. Jak nauczyć myślenia krytycznego? Psychopedagogiczne uwarunkowania
stymulujące konstruktywną krytykę 75
Rozdział 3. Przykłady
ćwiczeń i projektów w szkole podstawowej 91
3.1. Materiały dla nauczyciela cz. 1. Uwagi do przygotowania i
realizacji zajęć 91
3.2. Materiały dla nauczyciela cz. 2. Ćwiczenia i projekty dla kl.
1–3 „PoWażne Sprawy – poszukiwania Małych
Myślicieli” 99
3.3. Materiały dla nauczyciela cz. 3. Strategie i projekty dla kl.
4–8 „PoWażne Sprawy – poszukiwania
Samodzielnych Myślicieli” 149
Zakończenie 207
Bibliografia 209
Odpowiedzi do „Krytykotestu” 217
218
stron, Format: 16.8x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|