|

TRANSFORMACJA W COACHINGU DOŚWIADCZENIA UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
CHMIELECKA M. wydawnictwo: WYD UN ŁÓDŹ, 2020, wydanie Icena netto: 53.89 Twoja cena 51,20 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Transformacja w coachingu
Doświadczenia
uczenia się dorosłych
Autorka traktuje coaching
jako jedną z metod edukacji dorosłych i osadza swój
wywód teoretyczny na andragogicznych koncepcjach uczenia się.
Zaprezentowane badania sytuuje w kontekście teorii
transformatywnego uczenia się Jacka Mezirowa. Czytelnik otrzymuje
ponadto opis własnych badań empirycznych autorki, przeprowadzonych
metodą studium przypadku. Na podstawie wywiadów z
trzynastoma osobami poddanymi procesowi coachingu dowiaduje się: jak
przebiegał proces uczenia się, jakie były jego konteksty, jakich zmian
doświadczyli uczestnicy, a także jakie znaczenie miała osoba coacha.
Autorka formułuje też praktyczne wskazówki dla
coachów w zakresie warunków ułatwiających proces
uczenia się w coachingu.
Największym,
wybitnym osiągnięciem autorki jest opracowany przez nią schemat procesu
uczenia się w coachingu, porównany następnie z etapami
uczenia się opracowanymi na podstawie teorii Mezirowa. Na uznanie
zasługują także wskazówki, jakie sformułowała autorka pod
adresem praktyków na podstawie wnikliwej analizy
wyników swoich badań. Książka wnosi bardzo istotny wkład w
teorię i praktykę edukacji dorosłych. Publikację tę uznaję za wybitną.
Z
recenzji prof. dr hab. Ewy Skibińskiej (UW)
Wprowadzenie
9
Rozdział 1. Uczenie
się w ujęciu andragogicznym 13
1.1. Kategoria „uczenie się” w andragogice 13
1.2. „Doświadczenie” jako kategoria opisu procesu
uczenia się dorosłych 18
Podsumowanie 21
Rozdział 2. Rekonstrukcja
teorii transformatywnego uczenia się 23
2.1. Jack Mezirow (1923–2014) – twórca
teorii 23
2.2. Ogólny zarys teorii 25
2.3. Analiza aparatury pojęciowej 34
2.4. Analiza twierdzeń naukowych 45
2.5. Analiza stosowanej metodologii badań 49
2.6. Etapy rozwoju teorii/transformacja teorii – powiązania z
innymi teoriami 55
2.7. Geneza teorii transformatywnego uczenia się 71
2.8. Recepcja teorii transformatywnego uczenia się w Polsce 77
2.9. Krytyka teorii transformatywnego uczenia się 78
Podsumowanie 81
Rozdział 3. Coaching
w polu andragogiki 83
3.1. Czym jest coaching? 83
3.2. Kim jest coach? 98
3.3. Krytyka coachingu 101
3.4. Coaching wśród metod edukacji dorosłych 107
Podsumowanie 112
Rozdział 4. Metodologiczne
podstawy badań własnych 115
4.1. Charakterystyka obranego podejścia badawczego 115
4.2. Problematyka podjętych badań 119
4.3. Metoda, technika i narzędzie badawcze 124
4.4. Dobór przypadków (próby
badawczej) 127
4.5. Przebieg procedury badawczej 131
4.6. Kwestie etyczne badania 133
4.7. Krytyka metodologicznych podstaw badań własnych 135
Rozdział 5.
Prezentacja badanych przypadków 143
5.1. Ogólne informacje o badanych 144
5.2. Opisy doświadczeń uczenia się w coachingu
poszczególnych badanych 159
5.2.1. Pani Ewa – „coaching spowodował, że zaczęłam
widzieć inne obszary” 159
5.2.2. Pani Karina – „coaching pomaga dokładnie
ustalić, co ta osoba ma robić, za co powinna być
odpowiedzialna” 161
5.2.3. Pan Tomasz – „to jest takie oczywiste,
trzeba było tylko otworzyć oczy” 165
5.2.4. Pan Daniel – „to mi się objawiło, nazwało i
okazało, że miałem to przez cały czas, choć o tym nie
wiedziałem” 168
5.2.5. Pani Joanna – „zmieniłam sposób,
w jaki widzę świat, zmieniłam to, na czym opieram swoje rozumowanie i
swoją argumentację i swoje wybory” 172
5.2.6. Pani Julia – „zdałam sobie sprawę, że muszę
więcej czasu poświęcić sobie, że muszę się lepiej zrozumieć”
176
5.2.7. Pani Anna – „coaching jako sposób
na to, żeby prze- trwać” 179
5.2.8. Pani Wioletta – „te spotkania dały mi taką
siłę, żeby szukać […] nic złego w sobie nie mam, żebym się
bała sama do siebie do środka zajrzeć” 182
5.2.9. Pan Marek – „to było takie proste i
oczywiste i ja przecież mogłem to zrobić sam, a nie zrobiłem i nie
potrafiłem” 186
5.2.10. Pani Maria – „uświadomienie sobie tego, że
ja sobie sama to zrobiłam, było dla mnie najważniejszą
rzeczą” 190
5.2.11. Pan Karol – „po coachingu zostały mi
pierwsze kartki w życiu […] i ja po raz pierwszy pamiętam,
co ja na tych kartkach zapisałem” 194
5.2.12. Pani Zuzanna – „widać było, że ze spotkania
na spotkanie było mi lepiej ze sobą” 197
5.2.13. Pan Bartosz – „przed coachingiem wydawało
mi się, że więcej zależy od zewnętrznego otoczenia, a po –
wyraźnie to poczucie kontroli przeszło do wnętrza” 199
Rozdział 6.
Analiza przekrojowa materiału empirycznego
203
6.1. Doświadczenia uczenia się w coachingu badanych osób
dorosłych 203
6.2. Przebieg procesu uczenia się w coachingu 214
6.3. Konteksty przebiegu procesu uczenia się w coachingu 246
6.4. Zmiany doświadczane przez badane osoby dorosłe w kontekście
coachingu 292
6.5. Znaczenie osoby coacha w doświadczeniach badanych z procesu
coachingu 322
Rozdział 7.
Praktyczne aplikacje wyników badań własnych 351
Zakończenie 359
Bibliografia 365
Netografia 377
Spis rysunków 379
Spis tabel 381
O Autorze 383
384
strony, Format: 14.5x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|