|
POWIĄZANIA PRODUKCYJNE W WYMIANIE HANDLOWEJ MIĘDZY CHINAMI A EUROPĄ ŚRODKOWO-WSCHODNIĄ W DOBIE BELT AND ROAD INITIATIVE
CIEŚLIK E. wydawnictwo: PWE, 2021, wydanie Icena netto: 64.69 Twoja cena 61,46 zł + 5% vat - dodaj do koszyka POWIĄZANIA PRODUKCYJNE W
WYMIANIE HANDLOWEJ MIĘDZY CHINAMI A EUROPĄ ŚRODKOWO-WSCHODNIĄ
W DOBIE BELT AND ROAD INITIATIVE
Kiedy
w 2013 r. władze Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) ogłosiły światu, że
zamierzają reaktywować starożytny Jedwabny Szlak, nikt nie spodziewał
się, że ich strategia będzie tak ambitna. Przez wprowadzenie swojej
wersji szlaku i nazwanie jej Belt and Road Initiative (BRI) Chiny
chciały zacieśnić stosunki z wieloma krajami. Początkowo kooperacja
miała dotyczyć relacji handlowych i inwestycyjnych
(szczególnie związanych z budową infrastruktury), ale z
czasem cele BRI rozrastały się, pojawiały się nowe motywy działania i
ostatecznie reaktywacja Jedwabnego Szlaku przekształciła się w wielką
chińską strategię geopolityczną i geoekonomiczną, której
skali dotąd nie dorównało żadne przedsięwzięcie. Inicjatywa
objęła zasięgiem także kraje Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW),
które relatywnie od niedawna w pełni uczestniczą w procesach
globalizacji. Chociaż relacje gospodarcze regionu koncentrują się na
państwach unijnych, trudno nie zauważyć rosnącej roli Chin. Kraj Środka
od czterech dekad intensywnie się rozwija, stał się czołowym
eksporterem na świecie, produkuje praktycznie wszystkie rodzaje
dóbr, a jego konkurencyjność międzynarodowa oraz pozycja w
globalnych połączeniach produkcyjnych pozostają mocne. Pojawienie się
Chin w procesach fragmentacji produkcji z jednej strony umożliwia
włączenie się EŚW do chińskich łańcuchów wartości, z drugiej
zaś – stanowi poważną konkurencję dla roli EŚW, zwłaszcza w
przemyśle przetwórczym. Chiny, proponując format
współpracy „16+1”, zadeklarowały
gotowość wyjścia naprzeciw potrzebom EŚW, uznając ją za perspektywiczny
obszar w kontekście współpracy z całym kontynentem.
Dodatkowo kryzys gospodarczy i finansowy z 2008 r. ujawnił szereg
zagrożeń dla krajów EŚW, wynikających z ich ścisłej
integracji z łańcuchami wartości Unii Europejskiej (UE), i niejako
wymusił na nich poszukiwanie alternatywnych partnerów
gospodarczych. Na tle tych zdarzeń propozycja przyłączenia się do BRI
mogła okazać się interesująca.
Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym
rozdziale zaprezentowano istotę BRI oraz tło jej powstania. Wskazano na
jej historyczne korzenie, motywy i cele, architekturę oraz instytucje
ją finansujące. Zaprezentowano także najważniejsze statystyki związane
z BRI (szczególnie dotyczące przepływów
handlowych i inwestycyjnych oraz budowy infrastruktury) oraz wskazano
na wybrane problemy i wyzwania wiążące się z inicjatywą. W drugim
rozdziale skoncentrowano się na krajach EŚW i ich relacjach z Chinami.
Omówiono stosunki między Chinami a Europą oraz wskazano na
dotychczas funkcjonujące połączenia transportowe wiążące te obszary.
Szczególną wagę w stosunkach chińsko-europejskich odgrywa
format „16+1”, który objął region EŚW.
Stąd wnikliwie przedstawiono relacje gospodarcze między Chinami a
krajami objętymi formatem. W trzecim rozdziale opisano badanie nad
powiązaniami Chin z EŚW w zakresie przepływów wartości
dodanej w wymianie handlowej towarów. Najpierw
zaprezentowano założenia metodologiczne i opisano zastosowaną metodę, a
następnie przeanalizowano powiązania w ramach globalnych
łańcuchów wartości dla krajów EŚW i Chin z
podziałem na korytarze BRI, w których się znalazły.
Wstęp
1. Istota
Belt and Road Initiative
1.1. Geneza inicjatywy
1.1.1. Podejście historyczne
1.1.2. Ogólna charakterystyka Belt and Road Initiative
1.1.3. Instytucje finansujące BRI
1.2. BRI w liczbach
1.2.1. Informacje ogólne
1.2.2. Handel zagraniczny w ramach korytarzy BRI
1.2.3. Inwestycje zagraniczne w ramach korytarzy BRI
1.2.4. Indeks rozwoju infrastruktury BRI
1.3. Problemy i wyzwania wiążące się ze strategią BRI –
wybrane aspekty
2. Kraje
Europy Środkowo-Wschodniej w Belt and Road Initiative
2.1. Zarys historii stosunków chińsko-unijnych do końca 2019
r.
2.2. Połączenia transportowe Chin z Europą przed wprowadzeniem i po
wprowadzeniu BRI – zarys
2.3. Format „16+1” – informacje
ogólne
2.4. Handel zagraniczny krajów formatu
„16+1”
2.5. Przepływy inwestycyjne między krajami formatu
„16+1”
3. Powiązania
produkcyjne w handlu zagranicznym między krajami EŚW należącymi do
formatu „16+1” a Chinami
3.1. Założenia metodologiczne
3.2. Opis zastosowanej metody
3.3. Wyniki – Nowy Eurazjatycki Most Lądowy
3.4. Wyniki – Korytarz Ekonomiczny
Chiny–Mongolia–Rosja
3.5. Wyniki – Korytarz Ekonomiczny Chiny–Azja
Centralna–Azja Zachodnia
3.6. Powiązania handlowe Chin z krajami EŚW formatu
„16+1” spoza Unii Europejskiej
Podsumowanie
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia
284
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|