|

REAKTYWNOŚĆ SENSORYCZNA I TEORIA UMYSŁU
KRZYSZTOFIK K. wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 73.15 Twoja cena 69,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Reaktywność sensoryczna i
teoria umysłu
Zróżnicowane
uwarunkowania nasilenia poszczególnych symptomów
zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
Celem podjętych w książce
analiz było scharakteryzowanie wzorców
zróżnicowania nasilenia poszczególnych
symptomów zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) poprzez poziom
reaktywności sensorycznej i poziom rozwoju teorii umysłu. Opis tych
wzorców pozwolił sformułować propozycje uporządkowania
oddziaływań terapeutycznych dla dzieci z ASD. Ponadto przeanalizowano
historyczne i aktualne koncepcje wyjaśniające genezę i przebieg ASD,
przebieg i rozwój procesów przetwarzania
sensorycznego oraz rozwój teorii umysłu.
Książka zainteresuje terapeutów, nauczycieli,
rodziców i członków rodzin dzieci z ASD, a także
studentów psychologii, pedagogiki, logopedii planujących
zaangażowanie zawodowe w rehabilitację dzieci z zaburzeniami ze
spektrum autyzmu. Pozycja ta odpowie na potrzeby każdego Czytelnika
chcącego lepiej rozumieć, bardziej akceptować i efektywniej wspierać
osoby z ASD.
„Jest
to (...) praca naukowa, prezentująca oryginalny projekt badawczy,
zrealizowany w interesującym, ważnym i wciąż słabo poznanym obszarze.
Temat pracy odnosi się do jednego z najbardziej zagadkowych
problemów w obszarze wiedzy o zaburzeniach ze spektrum
autyzmu (autism spectrum disorders, ASD), tj. związków
nietypowego odbioru i przetwarzania bodźców sensorycznych z
symptomami tych zaburzeń. Uwzględnienie znaczenia teorii umysłu w
kontekście powyższego związku czyni tę pracę nowatorską".
prof.
Ewa Pisula, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, fragment
recenzji
Wstęp
9
Rozdział 1
Zaburzenia
ze spektrum autyzmu (ASD) 13
1.1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) - kryteria diagnostyczne i
koncepcje wyjaśniające 13
1.1.1. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) w historycznych
klasyfikacjach diagnostycznych 13
1.1.2. Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) w aktualnych klasyfikacjach
diagnostycznych 15
1.2. Geneza i przebieg zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) 18
1.2.1. Kierunki badań skoncentrowane na wczesnych relacjach społecznych
dziecka 18
1.2.2. Kierunki badań skoncentrowane na czynnikach genetycznych 19
1.2.3. Kierunki badań skoncentrowane na prenatalnych i okołonatalnych
czynnikach środowiskowych 21
1.2.4. Kierunki badań skoncentrowane na czynnikach metabolicznych 22
1.2.5. Kierunki badań skoncentrowane na czynnikach neurologicznych 23
1.2.6. Kierunki badań skoncentrowane na przebiegu procesów
integrowania danych sensorycznych 27
1.2.7. Kierunki badań skoncentrowane na przebiegu procesów
poznawczych 28
1.2.8. W kierunku integracji dotychczasowej wiedzy na temat ASD - model
X Shape U. Frith (2012) 34
Rozdział 2
Udział
procesów integracji danych sensorycznych w wyjaśnianiu
genezy i przebiegu zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD)
37
2.1. Procesy integracji danych sensorycznych 37
2.1.1. Procesy integracji danych sensorycznych - historyczne i aktualne
definicje i koncepcje 38
2.1.2. Rozwój i znaczenie poszczególnych
systemów sensorycznych 41
2.1.3. Neurofizjologiczne podłoże przebiegu procesów
integracji danych sensorycznych 45
2.1.4. Zaburzenia przebiegu procesów integracji danych
sensorycznych - przyczyny i typologia 49
2.1.5. Procesy integracji danych sensorycznych a procesy powstawania
wrażeń i spostrzegania 52
2.1.6. Procesy integracji danych sensorycznych a cechy temperamentu i
osobowości 56
2.1.7. Aktualne kierunki badań procesów integracji danych
sensorycznych 62
2.2. Zaburzenia w przebiegu procesów integracji danych
sensorycznych u osób z ASD 63
2.2.1. Wczesne podejścia badaczy do przebiegu procesów
integracji danych sensorycznych u osób z ASD 63
2.2.2. Aktualne kierunki badań procesów integracji danych
sensorycznych osób z ASD 65
2.2.3. Mechanizmy powstawania nieprawidłowości w przebiegu
procesów integracji danych sensorycznych u osób z
ASD - modele wyjaśniające 69
2.2.4. Związki procesów integrowania danych sensorycznych
osób z ASD z innymi zmiennymi 70
Rozdział 3
Udział
teorii umysłu w wyjaśnianiu genezy i przebiegu zaburzeń ze spektrum
autyzmu (ASD) 73
3.1. Teoria umysłu jako element poznania społecznego 73
3.1.1. Poznanie społeczne i psychologiczne aspekty przyjmowania
perspektywy 73
3.1.2. Teoria umysłu − historyczna i aktualna definicja 75
3.1.3. Teoria umysłu - koncepcje wyjaśniające 78
3.1.4. Funkcja teorii umysłu a jej struktura 84
3.1.5. Teoria umysłu w relacji do procesów i kompetencji
poznawczych 86
3.1.6. Teoria umysłu a aktywność struktur ośrodkowego układu nerwowego
90
3.2. Teoria umysłu u osób z ASD 91
3.2.1. Systemy implicite i explicite teorii umysłu u osób z
ASD 91
3.2.2. Rozwój procesów i kompetencji poznawczych
pozostających w relacji do teorii umysłu u osób z ASD 93
3.2.3. Teoria umysłu w relacji do kompetencji społecznych i językowych
oraz funkcji wykonawczych u osób z ASD 97
3.2.4. Teoria umysłu a nasilenie symptomów ASD 99
Rozdział 4
Metodologia
badań własnych 101
4.1. Teoretyczny model badań, problem badawczy i hipotezy 101
4.2. Charakterystyka badanej grupy 108
4.3. Narzędzia badawcze 112
4.3.1. Skala Nasilenia Symptomów ASD (SNS ASD) 112
4.3.2. Kwestionariusz Doświadczeń Sensorycznych (KDS) 115
4.3.3. Skala Mechanizmu Teorii Umysłu (SToMM) 117
4.3.4. Arkusz danych socjodemograficznych 121
4.4. Procedura badań własnych 122
4.5. Statystyczne procedury analizy wyników 123
Rozdział 5
Nasilenie
symptomów ASD, poziom reaktywności sensorycznej oraz poziom
rozwoju elementów Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM) u dzieci z
ASD - analiza stanu 125
5.1. Nasilenie symptomów ASD w grupie badanych dzieci -
prezentacja uzyskanych wyników 125
5.2. Poziom reaktywności sensorycznej w grupie badanych dzieci -
prezentacja uzyskanych wyników 127
5.3. Poziom rozwoju elementów Mechanizmu Teorii Umysłu
(ToMM) w grupie badanych dzieci - prezentacja uzyskanych
wyników 128
5.4. Dyskusja uzyskanych wyników badań z zakresu stanu
analizowanych zmiennych 129
Rozdział 6
Zróżnicowanie
nasilenia symptomów ASD ze względu na poziom reaktywności
sensorycznej u dzieci z ASD 131
6.1. Zróżnicowanie nasilenia poszczególnych
symptomów ASD ze względu na poziom reaktywności sensorycznej
u dzieci z ASD - prezentacja wyników 131
6.2. Dyskusja wyników przeprowadzonych analiz 154
6.3. Teoretyczne i praktyczne implikacje uzyskanych wyników
162
Rozdział 7
Zróżnicowanie
nasilenia symptomów ASD ze względu na poziom rozwoju
elementów Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM) u dzieci z ASD 165
7.1. Zróżnicowanie nasilenia poszczególnych
symptomów ASD ze względu na poziom rozwoju
elementów Mechanizmu Teorii Umysłu (ToMM) u dzieci z ASD -
prezentacja wyników 165
7.2. Dyskusja wyników przeprowadzonych analiz 172
7.3. Teoretyczne i praktyczne implikacje uzyskanych wyników
174
Wnioski końcowe 177
Bibliografia 183
Spis tabel i rysunków 211
Streszczenie 215
Summary 217
218
stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|