|

OKAZJE W ZARZĄDZANIU INNOWACJAMI W FIRMACH SEKTORA MŚP
LACHIEWICZ S. MATEJUN M. MIKOLÁŠ Z. wydawnictwo: CEDEWU, 2021, wydanie Icena netto: 95.60 Twoja cena 90,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Okazje w zarządzaniu
innowacjami w firmach sektora MŚP
W monografii
zaprezentowano zintegrowane i dynamiczne podejście oparte na okazjach
do rozwoju innowacyjności firm sektora MŚP.
Obejmuje ono 10-etapowy proces eksploracji i eksploatacji okazji
przebiegający w określonych warunkach kulturowych i organizacyjnych
charakterystycznych dla firm reprezentujących przedsiębiorczy styl
zarządzania. Wykorzystanie tego podejścia pozwala na wdrażanie
innowacji o wyższym poziomie oryginalności, osiąganie większych
korzyści z działalności innowacyjnej oraz redukuje bariery zarządzania
innowacjami. Efekty te zweryfikowano pozytywnie na podstawie badań
ilościowych na próbie 978 firm z 6 krajów
europejskich oraz w ramach 10 pogłębionych studiów przypadku
liderów innowacyjności z Czech i Polski. Aplikacyjność
modelu została zapewniona przez sformułowanie określonych zaleceń
(metazasad) dla firm planujących rozwijać podejście oparte na okazjach
do zarządzania innowacjami. Zostały one sformułowane na tyle
ogólnie, iż pozwalają na kreatywne stosowanie
różnorodnych rozwiązań szczegółowych
dostosowanych do zakresu działania i specyfiki konkretnych
przedsiębiorstw w praktyce gospodarczej.
„Recenzowana
monografia stanowi nie tylko ciekawe, ale w istotnym zakresie -
pionierskie opracowanie w tak kompleksowy sposób traktujące
o podejściu opartym na okazjach do zarządzania innowacjami w
przedsiębiorstwach (MŚP). Praca wypełnia istniejącą wyraźną lukę w
zakresie tej problematyki, gdyż w znaczącym stopniu uzupełnia i
porządkuje wiedzę dotyczącą istoty i składowych oraz determinant
podejścia opartego na okazjach do zarządzania innowacjami w
przedsiębiorstwach. Recenzowana książka jest wyjątkowo solidnym
opracowaniem naukowym o wysokiej wartości merytorycznej, zawierającym
niezwykle bogaty przegląd badań światowych dotyczących podejścia
opartego na okazjach do zarządzania innowacjami, modelu tego podejścia
i jego weryfikację w obszernych badaniach empirycznych".
Prof.
dr hab. Teresa Kraśnicka, fragment recenzji
„Recenzowana
książka porusza bardzo aktualne zagadnienia, istotne zarówno
z poznawczego, jak i pragmatycznego - aplikacyjnego punktu widzenia.
Zalety pracy to jej aktualność, kompleksowość analiz empirycznych i
stopień szczegółowości. Na polskim rynku wydawniczym czy w
polskiej literaturze przedmiotu nadal jest relatywnie niewiele
publikacji dotyczących szans, okazji czy sposobności, stąd
wybór problematyki badawczej przez Autorów uważam
za ważny i właściwy. Książka zawiera szeroki wachlarz narzędzi
badawczych (ankietyzacja na próbie 978 przedsiębiorstw z
sześciu krajów, Polski, Czech, Wielkiej Brytanii, Finlandii,
Szwecji, a także 10 pogłębionych studiów
przypadków przedsiębiorstw z Polski i Czech). Wyniki badań
są rzetelne i bardzo dobrze udokumentowane, a wnioski poznawczo
interesujące".
Prof.
dr hab. Krzysztof Wach, fragment recenzji
Wprowadzenie
9
Rozdział 1
Znaczenie
i uwarunkowania zarządzania innowacjami w firmach sektora MŚP
19
1.1. Rola i cechy działalności firm z sektora MŚP - Stefan Lachiewicz 19
1.2. Innowacje i innowacyjność przedsiębiorstw w naukach o zarządzaniu
- Zdeněk Mikoláš 29
1.3. Specyfika zarządzania innowacjami w firmach sektora MŚP - Stefan
Lachiewicz 39
1.4. Innowacyjność a potencjał konkurencyjny i konkurencyjność firm
sektora MŚP - Zdeněk Mikoláš 49
Rozdział 2
Okazje
w zarządzaniu firmami sektora MŚP 59
2.1. Pojęcie, cechy charakterystyczne i zakres okazji w naukach o
zarządzaniu - Marek Matejun 59
2.2. Konceptualizacja i rodzaje okazji w naukach o zarządzaniu - Marek
Matejun 67
2.3. Znaczenie okazji w zarządzaniu firmami sektora MŚP - Marek Matejun
78
2.4. Proces i ogólne determinanty eksploracji i eksploatacji
okazji w firmach sektora MŚP - Marek Matejun 91
Rozdział 3
Modelowe
ujęcie podejścia opartego na okazjach do zarządzania innowacjami w
firmach sektora MŚP 105
3.1. Komponenty podejścia opartego na okazjach do zarządzania
innowacjami w mikro, małych i średnich firmach - Marek Matejun 105
3.2. Metazasady podejścia opartego na okazjach do zarządzania
innowacjami w firmach sektora MŚP - Marek Matejun 114
3.2.1. Metazasady w ramach komponentu potencjału 114
3.2.2. Metazasady w ramach komponentu działania 122
3.3. Orientacja przedsiębiorcza firmy jako środowisko sprzyjające
eksploracji i eksploatacji okazji w firmach sektora MŚP - Marek Matejun
131
3.4. Determinanty i efekty koncentracji na okazjach w ramach
prowadzonej aktywności innowacyjnej - Marek Matejun 140
Rozdział 4
Model
badawczy i jego operacjonalizacja z uwzględnieniem wyników
badań eksperckich 153
4.1. Prezentacja i operacjonalizacja modelu badawczego - Marek Matejun
153
4.2. Metodyka i przebieg badań eksperckich - Marek Matejun 163
4.3. Wyniki 1. rundy badania delfickiego - Marek Matejun 170
4.4. Wyniki 2. rundy badania delfickiego i ostateczna operacjonalizacja
podejścia opartego na okazjach do zarządzania innowacjami w firmach
sektora MŚP - Marek Matejun 182
Rozdział 5
Weryfikacja
modelu badawczego na podstawie wyników badania ankietowego
193
5.1. Metodyka i zakres badania ankietowego - Marek Matejun 193
5.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw i respondentów
- Marek Matejun 204
5.3. Podejście oparte na okazjach do zarządzania innowacjami w praktyce
funkcjonowania badanych firm sektora MŚP - Marek Matejun 215
5.4. Determinanty oraz efekty podejścia opartego na okazjach do
zarządzania innowacjami w badanych firmach - Marek Matejun 229
Rozdział 6
Podejście
oparte na okazjach do zarządzania innowacjami w praktyce
liderów innowacyjności z Polski i z Czech
245
6.1. Metodyka badań prowadzonych w formie studium przypadku - Marek
Matejun, Zdeněk Mikoláš 245
6.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw - Marek Matejun, Zdeněk
Mikoláš 252
6.3. Studia przypadku liderów innowacyjności z Polski -
Marek Matejun 263
6.4. Studia przypadku liderów innowacyjności z Czech -
Zdeněk Mikoláš 282
Zakończenie - Stefan Lachiewicz, Marek Matejun, Zdeněk
Mikoláš 299
Bibliografia 307
Spis tabel 331
Spis rysunków 335
Załączniki 337
Załącznik 1. Zaproszenie, wprowadzenie teoretyczne i zakres badania
eksperckiego 338
Załącznik 2. Certyfikat przyznawany za udział w badaniu eksperckim 353
Załącznik 3. Kwestionariusz ankiety 354
Załącznik 4. Certyfikat przyznawany za udział w badaniu ankietowym 371
Załącznik 5. Kwestionariusz wywiadu 372
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|