|

SPRAWNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW W WARUNKACH NIEPEWNOŚCI TEORIA I PRAKTYKA
URBANOWSKA-SOJKIN E. wydawnictwo: PWE, 2021, wydanie Icena netto: 72.30 Twoja cena 68,69 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sprawność przedsiębiorstw w
warunkach niepewności
Teoria
i praktyka
Trwają
nieustanne próby wyjaśniania powodzenia przedsiębiorstwa
określanego niekiedy trwaniem i ciągłością działania. Także z powodu
zamiaru określania jego perspektyw rozwojowych. Czynniki powodzenia
przedsiębiorstwa stały się powodem kształtowania się nurtów
badawczych nazywanych orientacjami. Sceptycyzm praktyków i
badaczy dotyczy powodzenia przedsiębiorstw w przyszłości. Mimo
powszechnie głoszonych poglądów negujących możliwości
ustalenia czynników powodzenia przedsiębiorstw w pespektywie
strategicznej ze względu na warunki niepewności, literatura naukowa
zawiera jednak liczne w tym zakresie propozycje.
Treści prezentowanej książki, która powstawała przez kilka
lat, ujmują wyniki badań zmierzających do ustalenia, czy są
wspólne cechy przedsiębiorstw, które osiągały
wyniki uznawane w rachunku komparatywnym za powodzenie. Treść książki z
założenia jest wyrazem nieulegania arbitralnie wyrażanym w ostatnich
latach przekonaniom dotyczącym znaczenia określonych orientacji w
zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz metod zachowania na rynku dla
osiągania sukcesu. Treść monografii nawiązuje do badań zmierzających do
poszukiwania fundamentów powodzenia przedsiębiorstw w
perspektywie strategicznej. Praca nie uwzględnia powstałych w
międzyczasie problemów związanych z pandemią.
Wśród licznych badań podejmujących problem budowania
potencjału konkurencyjnego i strategicznego przedsiębiorstw względnie
mniej uwagi badaczy dotyczy zdolności organizacyjnych. Tym samym treść
monografii wpisuje się w problematykę podejścia zasobowego do
kształtowania konkurencyjności i potencjału konkurencyjnego
przedsiębiorstwa w perspektywie strategicznej. Podjęty w monografii
problem jest niesłychanie złożony. Autorka nawiązuje do podstawowych
problemów dotyczących rozwoju przedsiębiorstwa. Przyjęto, że
miarą powodzenia przedsiębiorstwa i wykorzystania potencjału
konkurencyjnego jest jego sprawność, wielowymiarowo ujęta, rozpatrywana
w perspektywie strategicznej. Przedmiotem zainteresowania są problemy
zarządzania przedsiębiorstwami, a w szczególności
wykorzystanie źródeł i czynników sprawności
strategicznej.
Przedstawione badania i wyniki są rezultatem obserwacji grupy
przedsiębiorstw. Przedmiotem ekspozycji w monografii (z drobnymi
wyjątkami) są jedynie rezultaty ostatniego badania z lat
2019–2020 (333 przedsiębiorstwa), które
podejmowano w ramach projektu: Przedsiębiorstwa w warunkach
niepewności. Przeprowadzone na podstawie dociekań teoretycznych analizy
wsparte danymi empirycznymi ograniczają dotychczasową lukę w zakresie
poznania istoty sprawności przedsiębiorstwa, niwelują brak
wyróżnienia rodzajów sprawności dziedzinowych i
określenia ich znaczenia dla wyczerpującej ewaluacji przedsiębiorstwa,
a także zmniejszają lukę wiedzy o związkach i relacjach strategicznych
zdolności organizacyjnych ze sprawnością przedsiębiorstwa.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Przedmiot
zarządzania w warunkach niepewności
1.1. Niepewność – bariery i implikacje
1.2. Natura przedsiębiorstwa
1.3. Cele i temporalne imperatywy przedsiębiorstwa
1.4. Metody zarządzania przedsiębiorstwem
1.5. Przedsiębiorstwo w sieciach
1.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. Sprawność
przedsiębiorstwa
2.1. Podstawy sprawności przedsiębiorstwa
2.2. Morfologia sprawności
2.3. Obszary sprawności strategicznej
2.4. Cykl sprawności i ciągłość
2.5. Sprawność przedsiębiorstwa w ujęciu wielowymiarowym –
dylematy pomiaru
2.6. Organizacyjne uwarunkowania sprawności – zdolności
organizacyjne
2.7. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. Strategiczne
zdolności organizacyjne: uniwersalne i idiosynkratyczne
3.1. Zdolności organizacyjne w perspektywie strategicznej –
imperatyw posiadania
3.2. Zdolności do kreatywności, innowacyjności, przedsiębiorczości
organizacyjnej
3.3. Zdolności monitorowania rynku i kształtowania konkurencyjności
3.4. Zdolności do zarządzania dziedziną aktywności gospodarczej
3.5. Zdolności do zdobywania, konfiguracji, redundancji oraz
zorganizowania zasobów
3.6. Zdolność do budowania relacji i współpracy
3.7. Zdolności do zarządzania w kryzysie i w odnowie strategicznej
3.8. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4.
Dziedzinowe rodzaje sprawności strategicznej przedsiębiorstwa
4.1. Sprawność ekonomiczna
4.2. Sprawność rynkowa
4.3. Sprawność organizacyjna
4.4. Sprawność relacyjna
4.5. Sprawność środowiskowa/społeczna
4.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5.
Uwarunkowania sprawności przedsiębiorstwa
5.1. Relacje kauzalne sprawności przedsiębiorstwa
5.2. Modele sprawności przedsiębiorstwa
5.3. Metody gromadzenia, przetwarzania i analizy danych empirycznych
5.4. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 6.
Wielowymiarowa analiza sprawności strategicznej przedsiębiorstwa
6.1. Zdolności organizacyjne a sprawność ogólna i sprawności
dziedzinowe
6.2. Zdolności organizacyjne uniwersalne a sprawności dziedzinowe
6.3. Sprawności dziedzinowe i zdolności organizacyjne do monitorowania,
gromadzenia, przetwarzania i analizy danych przedsiębiorstwa
6.4. Sprawności dziedzinowe i zdolności organizacyjne do zarządzania
dziedziną aktywności gospodarczej
6.5. Sprawności dziedzinowe i zdolności organizacyjne do zdobywania,
konfiguracji, redundancji i rezygnacji z zasobów
6.6. Sprawności dziedzinowe i zdolności organizacyjne do budowania
relacji i współpracy z innymi podmiotami
6.7. Sprawności dziedzinowe i zdolności organizacyjne do zarządzania w
kryzysie i w odnowie strategicznej
6.8. Zdolności organizacyjne i sprawność przedsiębiorstwa według
regresji logistycznej
6.9. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
378
stron, B5, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|