|

ZARZĄDZANIE UCZELNIĄ CYFROWĄ
SUŁKOWSKI Ł. wydawnictwo: PWN, 2022, wydanie Icena netto: 110.80 Twoja cena 105,26 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie uczelnią cyfrową
Między
utopią wolności a dystopią władzy
Wyjątkowość
tej książki nie polega na tym, że jest poświęcona zarządzaniu uczelnią
oraz sferze governance w szkolnictwie wyższym, ponieważ monografie o
takiej tematyce były już publikowane przez krajowych i zagranicznych
autorów. Nigdy dotąd nie powstała jednak książka,
która by w tak wyczerpujący sposób, tak
wszechstronnie i tak głęboko przedstawiała złożone problemy
funkcjonowania uniwersytetu i wspólnoty uczelni.
Podkreślenia wymaga harmonijne połączenie przez autora XX-wiecznej
perspektywy rozwoju z aktualnymi uwarunkowaniami działania
szkół wyższych. Monografia nie omija problemów
konfrontowania się kultury samorządności akademickiej oraz wymagań
rządności instytucjonalnej, z odniesieniami do modeli organizacyjnych i
roli przywództwa w uczelni. Autor nie unika rozpatrywania
najtrudniejszych zagadnień menedżeryzmu i rozliczalności uniwersytetu w
zderzeniu z jego tradycyjnymi wartościami. Znajomość rzeczy,
profesjonalizm, wnikliwość analizy, ale i odwaga autora w formułowaniu
niekoniecznie popularnych wniosków są imponujące.
Prof.
dr hab. Jerzy Woźnicki,
prezes
Fundacji Rektorów Polskich
Doskonała
książka, napisana z rzadko spotykanym w polskiej literaturze rozmachem.
Autor niezwykle ciekawie analizuje przeszłość uniwersytetu –
i wybiega myślą w jego przyszłość, opierając się na zmieniających się
koncepcjach zarządzania. Praca wybitna, koncepcyjna i do tego świetnie
napisana. Wszystkim pragnącym lepiej zrozumieć ewolucję szkolnictwa
wyższego – a zarazem jego prognozowaną przyszłość –
serdecznie polecam!
Prof.
dr hab. Marek Kwiek,
autor
„Uniwersytetu w dobie przemian”
i
dyrektor Institute for Advanced Studies in Social Sciences UAM
I.
ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE
INSTYTUCJAMI SZKOLNICTWA WYŻSZEGO
1.
Istota zarządzania uczelniami
1.1. Uczelnia przyszłości
1.2. Organizacja uniwersytetów I fali
1.3. Organizacja uniwersytetów II fali
1.4. Uniwersytety posthumboldtowskie
1.5. Organizacja uczelni III fali
1.6. Organizacja uczelni IV fali
1.7. Cztery fale organizacji uczelni
1.8. Autonomia uniwersytetu i wolność nauki
2. Model
zarządzania uczelnią - perspektywa zintegrowana
2.1. Nadzór akademicki a zarządzanie uczelniami
2.2. Zarządzanie uczelnią
2.3. Ład akademicki i nadzór nad uczelniami
2.4. Modele Jadu akademickiego w różnych krajach
2.5. Nadzór a zarządzanie uczelnią
2.6. Koncepcje lądu akademickiego
2.7. Krytyka menedżeryzmu i korporacyjności w zarządzaniu uczelnią
3.
Transformacje instytucji szkolnictwa wyższego
3.1. Źródła transformacji uczelni
3.2. Uniwersytet neoliberalny - idea i krytyka
3.3. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego
3.4. Dywersyfikacja strategii oraz stratyfikacja zarządzania uczelniami
3.5. Powszechność kształcenia wyższego
3.6. Korporatyzacja zawodu akademika
3.7. Nauka przemysłowa oraz akademicka
3.8. Prywatyzacja i specjalizacja kształcenia
4. Przywództwo
akademickie
4.1. Przywództwo w uczelni
4.2. Koncepcje przywództwa‘akademickiego
4.3. Role kierownicze w uczelniach
4.4. Przywództwo cyfrowe w uczelniach
II. SYSTEM ORGANIZACYJNY
UCZELNI
5. Strategia
i misja akademicka
5.1. Zarządzanie strategiczne w uczelni
5.2. Historyczne zmiany misji i strategii akademickiej
5.3. Formacje i strategie uczelni
5.4. Biznesowe koncepcje strategii w uczelniach
6. Kultura
i tożsamość organizacyjna uczelni
6.1. Kultura i tożsamość organizacyjna
6.2. Modele kultur organizacyjnych
6.3. Rodzaje kultur organizacyjnych
6.4. Ewolucja kultur akademickich
6.5. Zanikanie tradycyjnych kultur uniwersytetów
6.6. Kultura kontroli w uczelni
6.7. Proces zmiany kulturowej
7.
Struktury organizacyjne i władza w uczelniach
7.1. Struktury organizacyjne
7.2. Struktury organizacyjne uczelni
7.3. Władza w organizacjach
7.4. Zmiany struktur władzy w uczelniach
III. MISJE UCZELNI
8.
Zarządzanie nauką
8.1. Znaczenie działalności naukowej uczelni
8.2. Zarządzanie działalnością badawczą uczelni
8.3. Międzynarodowe rankingi doskonałości naukowej
8.4. Krytyczne spojrzenie na zarządzanie nauką
9. Zarządzanie
dydaktyką
9.1. Znaczenie zarządzania kształceniem wyższym
9.2. Zarządzanie jakością kształcenia
9.3. Zmiany systemów jakości
9.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością w edukacji
9.5. Krytycznie o zarządzaniu jakością kształcenia
10. Zarządzanie
trzecią misją
10.1. Istota trzeciej misji
10.2. Cele trzeciej misji uczelni
10.3. Zarządzanie trzecią misją
10.4. Różnorodność i tolerancja w uczelni
10.5. Zrównoważony rozwój w szkolnictwie wyższym
IV. ZARZĄDZANIE OBSZARAMI
FUNKCJONALNYMI UNIWERSYTETÓW
11. Zarządzanie
kapitałem ludzkim i talentami w uczelniach
11.1. Człowiek w uczelni
11.2. Trzy paradygmaty zarządzania ludźmi w uczelni
11.3. Transformacje zarządzania kapitałem ludzkim w uczelniach
11.4. Zarządzanie kapitałem ludzkim w uczelniach i przedsiębiorstwach
11.5. Szkoły wyższe a obszary funkcji kadrowych
11.6. Planowanie zasobów ludzkich (planowanie personalne)
11.7. Rola rekrutacji w uczelniach
11.8. Problemy motywowania pracowników
12. Marketing
w szkolnictwie wyższym
12.1. Ambiwalencja marketingu akademickiego
12.2. Koncepcje działalności marketingowej uczelni
12.3. Marka uniwersytetu
12.4. Komunikacja marketingowa w uniwersytetach
12.5. Marketing wewnętrzny oraz społeczna odpowiedzialność uniwersytetu
13. Policzalność
uczelni
13.1. Koncepcja policzalności (accountability)
13.2. Rachunkowość uniwersytetów
13.3. Rozliczalność i profesjonalizacja zarządzania uczelniami
publicznymi
13.4. Pomiar efektywności działalności uniwersytetów
13.5. Pomiar kapitału intelektualnego w uczelniach
13.6. Sprawozdawczość kapitału intelektualnego w szkołach wyższych
13.7. Zastosowanie raportowania kapitału intelektualnego uczelni na
świecie
14. Zarządzanie
wiedzą i informacją w instytucjach szkolnictwa wyższego
14.1. Zarządzanie wiedzą
14.2. Zarządzanie wiedzą w uczelniach
14.3. Taksonomie wiedzy w szkolnictwie wyższym
14.4. Koncepcje zarządzania wiedzą w uczelniach
14.5. Technologie informacyjno-komunikacyjne w ZW w uczelniach
V. ZARZĄDZANIE ZMIANĄ I
PROCESAMI W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
15. Zarządzanie
zmianą i restrukturyzacja uczelni
15.1. Zarządzanie zmianą w uczelni
15.2. Zarządzanie zmianą kulturową w uczelni
15.3. Istota restrukturyzacji w uczelniach
15.4. Typologie restrukturyzacji uniwersytetów
16. Zarządzanie
procesowe i projektowe w uczelni
16.1. "Projektyzacja" zarządzania
16.2. Procesy oraz projekty w szkolnictwie wyższym
17. Fuzje,
przejęcia i alianse strategiczne uczelni
17.1. Rola fuzji uniwersytetów
17.2. Kooperacja, koordynacja oraz konsolidacja szkół
wyższych
17.3. Ograniczenia fuzji szkół wyższych
17.4. Fale konsolidacji na świecie
17.5. Warunki brzegowe powodzenia fuzji uniwersytetu
VI. ZARZĄDZANIE UNIWERSYTETEM
PRZYSZŁOŚCI
18. Wpływ
pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe
18.1. Wpływ pandemii COVID-19 na cyfryzację organizacji
18.2. Skutki pandemii dla uczelni
18.3. Wymuszony e-learning w pandemii
19. Transformacja
cyfrowa uczelni
19.1. Transformacja cyfrowa świata
19.2. Organizacje ery cyfrowej
19.3. Transformacja cyfrowa w uczelniach
20. Paradygmaty
organizacyjne uniwersytetu
20.1. Paradygmaty organizacyjne
20.2. Funkcjonalistyczny paradygmat uczelni
20.3. Interpretatywna wizja szkoły wyższej
20.4. Krytyczny obraz uniwersytetu
20.5. Postmodernistyczny uniwersytet?
20.6. Analiza porównawcza paradygmatów
organizacyjnych uczelni
Wnioski
Bibliografia
462
strony, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|