|  | 
 POWRÓT DO KWESTII ROBOTNICZEJ
 BEAUD S. PIALOUX M.wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA, 2022, wydanie Icena netto: 51.00Twoja cena  48,45 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Powrót do kwestii
robotniczejKlasa
robotnicza w takiej postaci, jaka się ukształtowała w XIX wieku
— jako „stały punkt odniesienia, centralny problem,
zdolny długotrwale mobilizować umysły i serca” —
przestała istnieć. Co pozostało z tej „klasy”? Na
pierwszy rzut oka odosobnione, zatomizowane, szarpane podziałami
jednostki, coraz bardziej poddane presji zwiększania wydajności pracy,
które sprawiają wrażenie, jakby zrezygnowały z podejmowania
wspólnych działań.
 
 Decydujące znaczenie dla przekonania o „znikaniu”
robotników i pracy materialnej ma to, że w dyskursie
zarówno publicznym, jak i naukowym najwięcej uwagi poświęca
się pracy niematerialnej i etosowi klasy średniej.
 
 Monografia
autorstwa Beaud i Pialoux jest wynikiem wieloletnich badań jakościowych
i ilościowych, przeprowadzonych w fabryce Peugeota, i wyrasta z
francuskiej tradycji badań socjologicznych i etnologicznych. Fabryka, w
której codziennie spotykają się menedżerowie i robotnicy,
pozwoliła autorom zestawić, skonfrontować i pokazać rozdźwięk między
dwoma odmiennymi etosami pracy – kierowników,
odwołujących się do nowoczesności, mobilności i kreatywności, oraz
robotników, którym warunki pracy nie oferują
możliwości sięgania po nowe dobra kulturowe, takie jak samorealizacja
czy bycie innowacyjnym.
 
 Mimo że diagnozy autorów odnoszą się do realiów
Francji, większość identyfikowanych przez nich problemów i
paradoksów ma bez wątpienia charakter uniwersalny.
 
 XI
Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno)
 
 3 Podziękowania
 7 Wstęp
 
 9 Robotnicy — grupa, która stała się
„niewidzialna”
 11 Konieczność połączenia badań nad pracą i systemem kształcenia
 16 Co pozostało z „grupy robotniczej”?
 
 Część pierwsza TRANSFORMACJE FABRYKI
 
 23 Wstępna charakterystyka „terenu”
 
 26 Rozdział I
 Co
począć z dziedzictwem tayloryzmu?
 28 Wydziały zatrudniające OS w latach siedemdziesiątych
 35 Samokontrola i samonadzorowanie
 43 Wynalezienie lidera
 47 „Młodzi” kontra „starzy”
 54 Fizyczne i społeczne starzenie się OS pracujących przy taśmie
 
 68 Rozdział II
 Strategie
pracodawców i opór robotników
 
 70 Utrata znajomego otoczenia i zanikanie odniesień zbiorowych
 75 Niepokoje działaczy związkowych
 78 Nowe wydziały produkcyjne i początki HC1
 82 Strajk we wrześniu–październiku 1989
 85 HC1 — przestoje i usterki
 91 HC2 — taktyczny odwrót
 95 Opór robotników
 99 Nowa strategia dyrekcji
 
 112 Rozdział III
 Zablokowanie
mobilności robotników i zaostrzenie konkurencji
 114 Dawna fabryczna arystokracja robotnicza
 123 Zmierzch świata „wykwalifikowanych”
 130 Dystans społeczny między robotnikami a technikami
 136 Blokada systemu awansowania OS
 140 Niewielki awans zakończony porażką: zdegradowana liderka
 151 Zawiść i konkurencja w pracy
 
 Część druga SZKOŁA JAKO ZBAWIENIE
 
 165 Zbyt ciężki „bagaż”
 
 167 Rozdział IV
 „Odrobotniczenie”
szkolnictwa zawodowego
 
 169 Zmierzch „mechaniki”, promowanie automatyzacji
 175 Przekonanie o odsunięciu na boczny tor i niskie poczucie własnej
wartości
 183 Maturzyści, którzy nie spełniają oczekiwań
 192 Ambasadorzy liceum zawodowego w przedsiębiorstwie
 203 Praktykanci między młotem a kowadłem
 
 214 Rozdział V
 Zdezorientowani
rodzice
 
 216 Dzisiejsza szkoła
 218 „Promocje za wysługę lat”,
„naciąganie” stopni…
 224 Osłabiona pozycja nauczycieli, dyrekcja, która się
„poddaje”
 228 Niepewność co do wyboru szkoły
 234 Trudne relacje sąsiedzkie z rodzinami imigrantów
 242 Konkurencja w użytkowaniu przestrzeni publicznej
 244 Podupadanie osiedla
 247 Powrót do tradycyjnej szkoły
 
 255 Rozdział VI
 Ucieczka
do przodu
 
 256 Poczucie wyobcowania w liceum
 260 Dystans wobec kultury szkolnej
 265 Trudności z wypowiedzią pisemną
 268 Szkolne „kombinowanie”
 271 Sposoby na przetrwanie
 274 Niejawne kontestowanie reguł szkolnych
 276 Konflikt pokoleń
 284 Wstyd społeczny
 289 Etyka robotnicza i etyka szkolna
 291 Licealiści zrywający z dziedzictwem rodzinnym
 303 Epilog
 
 Część trzecia ROZPAD GRUPY ROBOTNICZEJ
 
 313 Rozdział VII
 Rozterki
młodego lidera
 
 315 Wstyd z powodu statusu OS, nienawiść do fabryki
 318 Poczucie, że tkwi się w potrzasku
 324 Trajektoria szkolna i dyspozycje społeczne
 327 „Wolę umrzeć nie robiąc nic niż umrzeć w
Peugeocie”
 329 „Szczekali… Pomyślałem sobie: Gdzie ja
wpadłem?”
 332 „Dziś z samą maturą nic nie znaczysz, jesteś
zerem”
 334 „Dali mi do zrozumienia, że nie powinienem myśleć, bo
doprowadzę do rozkładu zespołu”
 339 „Przykro to mówić, są ludzie,
którzy by bardzo chcieli mieć jakąś robotę, ale słowo daję,
ja tej roboty nie chcę!”
 341 „Podali jako powód, że nie potrafię, że nie
stoję na wysokości zadania, nie nadaję się do tego, żeby być liderem.
Bo przywództwo to jest coś specjalnego, nie jestem do tego
stworzony, nie stoję na wysokości zadania”
 344 „Chcę żyć teraz, a nie później, mam szczęście,
że przynajmniej zrobiłem maturę […]. Dla reszty nie ma
ratunku, sami to wiedzą i mówią: «Nie ma dla nas
ratunku»”
 345 „Powiedział mi: za dziesięć lat będziesz tu dalej
siedział i będzie to samo, co teraz”
 347 „Robię coś, czego nienawidzę”
 349 Młodzi i starzy: wzajemna pogarda
 355 Zdobywanie pozycji za pomocą ciała, za pomocą słowa
 
 359 Rozdział VIII
 Kryzys
robotniczego ruchu związkowego
 
 360 Specyfika aktywizmu OS
 368 Delegat i jego „baza”
 372 Delegat w pułapce przekształceń wydziału produkcyjnego
 376 Zatarcie dawnych podziałów
 379 Zmęczenie działaczy
 385 Wrogość młodych robotników wobec związków
zawodowych
 
 406 Rozdział IX
 Osłabienie
grupy robotniczej i napięcia na tle rasowym
 
 410 Święto 14 lipca u robotników OP
 416 OS kontra imigranci
 424 „Młodzi imigranci” jako negatywna grupa
odniesienia
 431 Godność robotnicza — prawdziwe podłoże napięć na tle
rasowym
 436 Robotniczy egalitaryzm a „preferencja
narodowościowa”
 
 451 Podsumowanie
 Robotnicy
po rozpadzie klasy robotniczej
 
 454 Zmiana położenia robotników
 457 Zapomniana kwestia robotnicza
 460 Jaka jest przyszłość działaczy robotniczych?
 
 ANEKSY
 
 467 Aneks 1
 Założenia
metody badawczej. Badania terenowe
 
 468 Badania prowadzone w różnych wymiarach przestrzeni
społecznej
 470 Długofalowość jako istotny czynnik pracy badawczej
 472 Działacze i „zwykli” robotnicy
 474 Znaczenie wywiadów
 475 W pracy i poza nią
 480 Badania dotyczące szkolnictwa
 
 483 Aneks 2
 Tablica
chronologiczna
 
 492 Bibliografia
 
 492 Prace na temat okręgu zatrudnienia Sochaux-Montbéliard
 492 Opublikowane wcześniej teksty dotyczące badań w Sochaux
 494 Inne publikacje dotyczące okręgu zatrudnienia
Sochaux-Montbéliard
 494 Bibliografia ogólna
 494 Stosunek do przedmiotu badań i konstrukcja metody badawczej
 496 Stosunek do pracy, zarządzanie zasobami ludzkimi
 497 O demokratyzacji w edukacji
 499 Światy robotnicze, działalność związkowa…
 501 Położenie robotników w latach 90.
 
 
 502 Objaśnienia skrótów i terminów
występujących w tekście
 
 509 Indeks osób
 
 XXXII
+ 512 stron, Format 138 x 220 mm, oprawa miękka
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.   |