| 
  
 SINGAPUR AZJATYCKI TYGRYS EDUKACYJNYCH REFORM
 NOWOSAD I.   wydawnictwo: IMPULS, 2022, wydanie Icena netto: 180.00  Twoja cena  171,00 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Singapur 
azjatycki
tygrys edukacyjnych reform
 Z recenzji prof. dra
hab. Bogusława Śliwerskiego 
 
Otrzymujemy
znakomitą rozprawę z pedagogiki porównawczej,
która wpisuje się w najlepsze tradycje polskiej myśli
pedagogicznej i współczesną metodologię badań
komparatystycznych na świecie. Ma to ogromne znaczenie dla dostrzeżenia
przez badaczy zarówno nauk społecznych, jak i
humanistycznych w naszym kraju, że nie wolno lekceważyć pedagogiki jako
nauki. Wykorzystanie międzynarodowych badań pedagogicznych, w przypadku
których ponadczasowe oraz ponadpaństwowe możliwości
implementowania pewnych prawidłowości znakomicie sprawdziły się w
reformowaniu systemu szkolnego przez
odpowiedzialnych   i   świetnie   wykształconych
polityków   najwyżej   rozwiniętych   na   świecie
państw, sprzyja zarazem nieprawdopodobnemu skokowi rozwojowemu
społeczeństwa. Książka Inetty Nowosad mogła powstać dzięki niezwykle
precyzyjnemu planowi badań autorki, ich logicznej konceptualizacji i
strukturze oraz bogactwu źródeł naukowych, oświatowych i
administracyjno-politycznych małego państwa, które stało się
liderem edukacyjnych zmian na świecie. 
 
Książka zatytułowana Singapur – azjatycki tygrys edukacyjnych
reform. Fenomen makropolityki oświatowej zwraca uwagę na niewielki kraj
na mapie świata – określany często w mediach jako
„Mała czerwona kropka” (Little red dot). Termin ten
został szybko przyjęty zarówno przez singapurskich
polityków, jak i obywateli, którzy za pomocą tego
określenia wyrażają dumę z sukcesu własnego narodu pomimo jego
fizycznych ograniczeń. Singapur jest bowiem małym krajem o powierzchni
nieco ponad 700 kilometrów kwadratowych. Tworząc kulturowy
tygiel, zamieszkuje go ponad 5,5 miliona ludzi o różnym
pochodzeniu i wyznawanej religii. 
 
Prezentowana polskim czytelnikom książka może stanowić ramy dyskusji
nad singapurskim systemem edukacji, realizowaną skutecznie polityką
edukacyjną i przyszłymi kierunkami rozwoju. Jednak lektura publikacji
może również być cenną lekcją w procesie uczenia się od
najlepszych. Nie chodzi tu o bezkrytyczne kopiowanie
elementów czy całości rozwiązań formalnych wypracowanych
przez Singapur. Książka wskazuje bowiem na niebezpieczeństwa związane z
przyjmowaniem systemu singapurskiej edukacji jako modelu dla reszty
świata, bez wcześniejszego zrozumienia jego kontekstu, wyłącznie jako
pokłosia atrakcyjności międzynarodowej. W dorobku pedagogiki
porównawczej nie brakuje argumentów na
uzasadnienie takiego stanowiska. 
 Wstęp     
       
 
Rozdział I 
W
stronę doskonałości na poziomie systemu
szkolnego     
  
 
1.    Od rozwoju szkoły do rozwoju systemu
szkolnego – główne obszary badań i rozwoju
teorii     
      
2.    Na drodze do doskonałości –
w stronę zrównoważonej reformy na dużą
skalę     
       
3.    O koniecznych warunkach edukacyjnych
reform     
    
4.    Mity reform
edukacyjnych     
  115 
 
Rozdział II 
Kontekst
kulturowy azjatyckich
tygrysów     
   
 
1.    Azja w badaniach specyfiki kultur
narodowych      
2.    Tradycja chińska a wartości
azjatyckie      
3.    „Tygrysi skok” w
„szyku lotu dzikich
gęsi”     
  
4.    Dobrobyt z namaszczenia Nieba? O roli
kapitału ludzkiego i edukacji     
 
Rozdział III 
Singapur
– tygrys w skórze
lwa     
 
1.    Społeczno-polityczne uwarunkowania
przemian     
  
2.    Reformy edukacyjne i ich społeczny
kontekst     
2.1.    Walka o przetrwanie
(1959–1978)      
2.2.    Dążenie do efektywności
(1979–1996)      
2.3.    Rozwijanie zdolności i aspiracji
(1997–2011)     
2.4.    Orientacja na ucznia i wartości
(2012–2018)      
2.5.    Przygotowanie do życia –
ponowne wytyczanie ścieżek (od
2019)        
 
Rozdział IV 
Nauczyciele
– siła kształtująca przyszłość
Singapuru      
 
1.    Wizja i symbolika nauczycielstwa w
poglądach Lee Kuan Yewa     
2.    Przygotowanie nauczycieli do
zawodu     
2.1.    Proces
rekrutacji      
2.2.    Instytucjonalne fundamenty
kształcenia nauczycieli      
2.3.    Model kształcenia nauczycieli XXI
wieku (TE21)      
3.    Rozwój i doskonalenie
nauczycieli w miejscu pracy     
3.1.    Ścieżki kariery
nauczyciela      
3.2.    Instytucjonalne ramy rozwoju
zawodowego      
  
3.3.    Profesjonalne społeczności uczące
się w systemie
doskonalenia     
  
4.    Trójstronne partnerstwo na
rzecz edukacji i rozwoju
nauczycieli      
 
Rozdział V 
Singapur:
trajektoria
sukcesu     
   
 
1.    Stałość i zmienność –
atrybuty przemian     
  
2.    W stronę „solidarnej
merytokracji”      
3.    Scentralizowana
decentralizacja     
  
 
Podsumowanie     
  
Bibliografia   
 578
stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |