|

EKOMOBILNOŚĆ TOM 1. INNOWACYJNE I EKOLOGICZNE ŚRODKI TRANSPORTU
CHOROMAŃSKI WŁ. RED. wydawnictwo: WKŁ, 2015, wydanie I cena netto: 101.90 Twoja cena 96,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ekomobilność Tom 1
Innowacyjne i ekologiczne środki transportu
Dwutomowa monografia „Ekomobilność” stanowi podsumowanie projektu
„ECO-Mobilność”, realizowanego w Politechnice Warszawskiej.
Autorzy monografii reprezentują różne specjalności naukowe. Projekt
„ECO-Mobilność” zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka
dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
„Ekomobilność” to systemy i środki związane z przemieszczaniem się osób,
zwłaszcza w aglomeracjach miejskich, przyjazne środowisku i w sposób oszczędny
zużywające energię. Uwzględniają w swojej konstrukcji potrzeby osób o ograniczonej
mobilności związanej z wiekiem oraz będących ofiarami chorób cywilizacyjnych czy
wypadków drogowych.
Pierwszy tom poświęcono nowym systemom i środkom transportu, a w szczególności
systemowi PRT (Personal Rapid Transit), określanemu coraz częściej jako ATN (Automated
Transit Network) oraz nowej koncepcji miejskiego samochodu elektrycznego. Propozycje te
wtapiają się w nurt ogólnych tendencji zmian w transporcie miejskim, polegających na
dążeniu do syntezy publicznego transportu zrównoważonego - ekonomicznego,
ekologicznego, przyjaznego człowiekowi i uwzględniającego potrzeby osób
niepełnosprawnych.
Zespół autorski
Część I Wprowadzenie
1. Podstawowe problemy transportu miejskiego.Transport zrównoważony
1.1. Uwagi wstępne
1.2. Analiza przydatności zastosowań rozwiązań technicznych projektu
"ECO-Mobilność" w świetle najczęściej występujących chorób, struktury
społecznej społeczeństwa i korzyści ekonomicznych
1.2.1. Definicja zdrowia i choroby
1.2.2. Charakterystyka chorób społecznych i cywilizacyjnych
1.2.3. Struktura wiekowa społeczeństwa
1.2.4. Ocena stanu zdrowia i jakości życia
1.2.5. Ekonomika zdrowia
1.2.6. Samochód elektryczny
1.2.7. Indywidualny transport miejski PRT
1.2.8. Wózek inwalidzki
1.2.9. Egzoszkielet
1.2.10. Proteza stawu biodrowego
1.2.11. Ortopedyczne stabilizatory zewnętrzne
1.2.12. Podsumowanie
2. Zasady projektowania i syntezy nowych systemów mobilności
2.1. Wprowadzenie
2.2. Projektowanie systemów samooptymalizujących
2.2.1. Definicja systemu samooptymalizującego
2.2.2. Metodyka projektowania systemów samooptymalizujących
2.2.3. Projekt robota ortotycznego
2.3. Zasady projektowania ergonomicznego
2.3.1. Istota projektowania ergonomicznego
2.3.2. Ergonomiczne kryteria projektowe
3. Ogniwa elektrochemiczne i superkondensatory jako magazyny energii dla pojazdów
elektrycznych
Bibliografia do części I
Część II System PRT
4. PRT - podstawowe pojęcia
4.1. Informacje wstępne. Przegląd współczesnych systemów PRT
4.2. Struktury systemu PRT analizowane w monografii
5. Układy mechaniczne i mechatroniczne oraz ergonomia kabiny pojazdu PRT
5.1. Opis rozwiązania struktury układu jezdnego pojazdu PRT
5.1.1. Układ jezdny pojazdu podwieszonego pod torem
5.1.2. Układ napędowo-jezdny pojazdu poruszającego się po torze
5.1.3. Porównanie rozwiązań
5.2. Kabina pojazdu PRT
5.2.1. Wiadomości wstępne
5.2.2. Wymagania i założenia ergonomiczne
5.2.3. Propozycje kształtu pojazdu PRT
5.2.4. Rozmieszczenie elementów wyposażenia w kabinie pojazdu PRT
5.2.5. Interfejs pasażera
5.2.6. Nazwa własna pojazdu PRT
5.3. Oszacowanie wymaganej mocy
5.3.1. Określenie warunków ruchu
5.3.2. Określenie oporów ruchu
5.3.3. Analiza sił oporu ruchu i mocy
5.4. Badania eksperymentalne pojazdu PRT
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Przygotowanie teoretyczne eksperymentu
5.4.3. Określenie warunków ruchu pojazdów w skali
5.4.4. Stanowisko laboratoryjne
5.5. Badania symulacyjne pojazdu PRT
5.5.1. Cel badań symulacyjnych
5.5.2. Zadania badawcze i zakres prac
5.5.3. Model nominalny pojazdu
5.5.4. Model krzywizny toru
5.5.5. Model symulacyjny
5.5.6. Identyfikacja parametryczna
5.5.7. Wyniki symulacji
5.5.8. Stateczność techniczna
5.5.9. Weryfikacja i walidacja
5.5.10. Podsumowanie
6. Silniki elektryczne liniowe w napędach PRT
6.1. Wprowadzenie
6.2. Wybór konstrukcji silnika napędowego pojazdu PRT
6.2.1. Silniki liniowe asynchroniczne
6.2.2. Silniki liniowe synchroniczne
6.2.3. Podstawowe założenia kinetyczne, dynamiczne i konstrukcyjne silnika naturalnej
wielkości oraz modelu
6.2.4. Wybór konstrukcji silnika wielkości naturalnej oraz modelu laboratoryjnego
6.3. Obwodowo-polowe metody projektowania silników indukcyjnych liniowych (SIL)
6.3.1. Klasyfikacja i cechy charakterystyczne
6.3.2. Obwodowa metoda projektowania SIL
6.3.3. Polowa metoda projektowania SIL
6.4. Wyniki obliczeń projektowych konstrukcji i charakterystyk SIL
6.4.1. Wstępny etap projektu
6.4.2. Finalne wyniki obliczeń projektowych
6.4.3. Przykładowe wyniki obliczeń charakterystyk ruchowych i parametrycznych
6.5. Konstrukcja i technologia modelu laboratoryjnego silnika liniowego asynchronicznego
6.5.1. Konstrukcja i technologia wzbudnika silnika
6.5.2. Konstrukcja i technologia bieżni silników
6.6. Metody badań i układy pomiarowe
6.6.1. Metodyka badań i plan eksperymentów
6.6.2. Elementy, przetworniki i układy pomiarowe
6.6.3. System przyrządów wirtualnych i struktura układu wirtualnego
6.7. Wybrane wyniki badań eksperymentalnych modelu laboratoryjnego SIL
6.7.1. Pomiary podstawowych parametrów silnika
6.7.2. Badania cieplne
6.7.3. Pomiary sił
6.7.4. Pomiary indukcji
6.7.5. Badania dynamiki modelu laboratoryjnego silnika
6.8. Struktura układu napędu i zasilania pojazdów PRT
6.9. Zagadnienie regulacji siły ciągu i prędkości silnika indukcyjnego liniowego
6.9.1. Wprowadzenie
6.9.2. Model dynamiczny silnika
6.9.3. Synteza układu regulacji siły ciągu i prędkości silnika
6.10. Konstrukcja modelu laboratoryjnego układu napędowego w skali
6.11. Układ bezstykowego zasilania pojazdów PRT
7. Symulacja w badaniach efektywności systemu PRT
7.1. Cele symulacji
7.2. Zasady symulacji sieci PRT
7.2.1. Symulacja sieci PRT
7.2.2. Środowisko symulacyjne
7.2.3. Model symulacyjny sieci PRT
7.3. Symulator zdarzeniowy
7.3.1. Struktura symulatora Feniks
7.3.2. Istota symulacji zdarzeniowej
7.3.3. Automatyzacja prowadzenia eksperymentów
7.4. Symulator oparty na automatach komórkowych
7.4.1. Wprowadzenie
7.4.2. Opis modelu
7.4.3. Algorytmy sterowania i zarządzania
7.4.4. Realizacja modelu
7.4.5. Ewolucja automatu komórkowego
7.5. Przykłady badań symulacyjnych
7.5.1. Wprowadzenie
7.5.2. Modele symulacyjne
7.5.3. Badanie algorytmów zarządzania pustymi pojazdami
7.5.4. Badanie nasycenia sieci
7.5.5. Badanie "imprezy masowej"
7.5.6. Badanie dynamicznego wyboru trasy
7.5.7. Badanie zasad pierwszeństwa
7.6. Wnioski
8. System informatyczny sterowania i zarządzania ruchem PRT
8.1. Struktura systemu
8.2. Centralny system sterujący
8.2.1. Stanowisko dyspozytora ruchowego
8.2.2. Stanowisko dyspozytora automatyki
8.2.3. System planowania ruchu i optymalizacji
8.3. Komputer koncentratora danych
8.4. Komputer obszarowy
8.5. System przystankowy
8.6. System transmisji bezprzewodowej
8.6.1. Wiadomości wstępne
8.6.2. Kanał transmisyjny systemu sterującego
8.6.3. Kanał transmisyjny systemu zarządzania ruchem
8.6.4. Kanał transmisyjny systemu kontrolno-diagnostycznego
8.6.5. Kanał transmisji głosu
8.6.6. Kanał transmisji obrazu
8.6.7. Analiza możliwości zastosowania różnych systemów transmisji
8.7. System pojazdowy
8.7.1. System komunikacyjny
8.7.2. Pojazdowy system sterujący
8.7.3. System komunikacji z pasażerem
8.7.4. Systemy kontrolno-diagnostyczne
8.8. Systemy dodatkowe
Bibliografia do części II
Część III Ekosamochód
9. Koncepcja pojazdu, jego zespoły mechaniczne i ergonomiczność
9.1. Koncepcja miejskiego samochodu elektrycznego
9.2. Zespoły mechaniczne ekosamochodu
9.2.1. Układy podwozia
9.2.2. Nadwozie i wnętrze
9.3. Ergonomiczność pojazdu
9.3.1. Wiadomości wstępne
9.3.2. Wybrane aspekty innowacyjności i funkcjonalności projektowanego pojazdu
9.3.3. Inteligentny interfejs kierowcy
9.3.4. Kształt nadwozia
10. Mechatroniczne i elektroniczne układy ekosamochodu
10.1. Układy sterowania nadrzędnego
10.2. Układ kierowniczy SBW (steer-by-wire)
10.2.1. Wymagania dotyczące układu kierowniczego SBW
10.2.2. Opis opracowanego układu kierowniczego SBW
10.3. Układ hamulcowy BBW (brake-by-wire)
10.3.1. Wymagania dotyczące układu hamulcowego BBW
10.3.2. Opis opracowanego układu hamulcowego BBW
10.4. Instalacja pneumatyczna pojazdu
10.5. Sterowanie mechanizmem dokowania wózka
10.6. Sterowanie mechanizmem fotela kierowcy
11. Parametry i warunki ruchu samochodu
11.1. Metodyka wyznaczania podstawowych parametrów technicznych napędu na podstawie
analizy funkcji strat energii i kosztów budowy układu
11.1.1. Model pojazdu
11.1.2. Miarodajne warunki ruchu
11.2. Graniczna charakterystyka trakcyjna
11.2.1. Wymagana siła maksymalna
11.2.2. Przejazdy teoretyczne
11.3. Mapy strat energii elementów układu zasilania i napędu
11.3.1. Funkcja strat energii silnika
11.3.2. Funkcje strat energii falownika i akumulatora
11.4. Parametry znamionowe urządzeń
11.5. Maszyny elektryczne w układach napędowych samochodów
11.6. Konstrukcja maszyny elektrycznej do bezpośredniego napędu samochodu
11.7. Projektowanie maszyny elektrycznej
11.8. Budowa prototypu
11.9. Badania maszyny elektrycznej
11.9.1. Wprowadzenie
11.9.2. Stanowisko pomiarowe
11.9.3. Przetworniki pomiarowe
11.9.4. Wirtualny przyrząd pomiarowy
11.9.5. Pomiar drgań i napięć indukowanych w stanie jałowym
11.9.6. Pomiar momentu obrotowego w zależności od położenia kątowego zahamowanego
wirnika
11.9.7. Próba obciążenia w zakresie pracy prądnicowej
11.9.8. Próba nagrzewania maszyny
11.9.9. Pomiar rozkładu indukcji w szczelinie
11.9.10. Pomiar indukcyjności
11.10. Przekształtnikowy układ napędowy dla dwusilnikowego pojazdu elektrycznego
11.10.1. Wprowadzenie
11.10.2. Przekształtnik napędowy
11.10.3. Modulator szerokości impulsów dla przekształtnika napędowego
11.10.4. Sterowanie silnikiem napędowym
11.10.5. Elektroniczny układ różnicowy
11.10.6. Model fizyczny przekształtnikowego układu napędowego
12. Hybrydowy magazyn energii miejskiego samochodu elektrycznego
12.1. Wiadomości wstępne
12.2. Elektrochemiczny magazyn energii
12.3. Superkondensatorowy magazyn energii
12.4. Topologia hybrydowego magazynu energii
12.5. Układ sterowania hybrydowego źródła energii
12.5.1. Wiadomości wstępne
12.5.2. Regulator rozmyty
12.5.3. Algorytm zarządzania mocą w hybrydowym źródle energii
12.6. Testy komputerowe i laboratoryjne rozmytego regulatora dla magazynu
bateryjno-superkondensatorowego
13. Badania symulacyjne własności jezdnych
13.1. Wprowadzenie
13.2. Zadania badawcze i zakres prac
13.3. Struktura modelu człowiek-samochód-otoczenie
13.4. Wzorzec manewru, model kierowcy i funkcja oceny
13.5. Elektroniczna regulacja różnicowa i układ kierowniczy steer-by-wire
13.6. Model pojazdu
13.7. Identyfikacja parametryczna
13.7.1. Identyfikacja parametrów modelu samochodu
13.7.2. Identyfikacja parametrów układu sterującego
13.8. Wyniki badań symulacyjnych
13.8.1. Analiza porównawcza wpływu zmian konstrukcyjnych mechanizmu kierowniczego na
przebieg ruchu modelu
13.8.2. Wybór struktury i parametrów układu elektronicznej regulacji różnicowej
13.8.3. Analiza własności jezdnych modelu podczas manewru zmiany pasa ruchu
13.8.4. Test łosia
Bibliografia do części III
416 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|