|

WARTOŚĆ DODANA W HANDLU ZAGRANICZNYM NOWYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
AMBROZIAK Ł. wydawnictwo: SGH, 2018, wydanie Icena netto: 66.15 Twoja cena 62,84 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wartość dodana w handlu
zagranicznym nowych państw członkowskich unii europejskiej
Ksiqżka
stanowi unikatową i wartościową pozycję w dyskursie na temat zmian
zachodzących w handlu międzynarodowym nowych krajów
członkowskich UE pod wpływem procesów globalizacji i
liberalizacji wymiany. Porusza ważne i aktualne w tym kontekście
zagadnienie pomiaru wartości międzynarodowych strumieni handlowych w
kategoriach wartości dodanej, co w konsekwencji prowadzi do bardziej
obiektywnej oceny pozycji konkurencyjnej poszczególnych
krajów w handlu dobrami i usługami niż przy zastosowaniu
wartości brutto obrotów. Wobec stosunkowo niewielkiej liczby
polskojęzycznych opracowań dotyczących handlu w kategoriach wartości
dodanej, przedłożona do recenzji monografia istotnie wzbogaca dorobek
nauk ekonomicznych i wypełnia lukę informacyjną w metodyce i praktyce
prowadzenia badań nad podobieństwami i różnicami
między handlem mierzonym tradycyjnie, w kategoriach brutto, oraz za
pomocą wartości dodanej.
dr
hab. Karolina Pawlak, prof. nadzw, Uniwersytetu Przyrodniczego w
Poznaniu
Łukasz Ambroziak
jest adiunktem w Instytucie Ekonomiki Rolnictwa Gospodarki Żywnościowej
- Państwowym Instytucie Badawczym oraz adiunktem w Instytucie Badań
Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowym Instytucie Badawczym.
Stopień doktora nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii uzyskał w 2013
roku w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej
Handlowej w Warszawie. Jego zainteresowania badawcze to ekonomia
międzynarodowa, bezpośrednie inwestycje zagraniczne, handel zagraniczny
(w tym handel mierzony wartością dodaną), globalne łańcuchy wartości,
pozycja konkurencyjna w handlu zagranicznym (również w
handlu produktami rolnospożywczymi). Jest autorem bądź
współautorem ponad 30 monografii oraz ponad 60
artykułów opublikowanych w polskich i zagranicznych
czasopismach.
Spis
skrótów i oznaczeń
Wprowadzenie
1. Teoretyczne
i metodologiczne aspekty zastosowania tablic przepływów
międzygałęziowych w analizach strumieni handlu
1.1. Koncepcja krajowej tablicy przepływów międzygałęziowych
1.2. Baza WIOD a inne bazy międzynarodowych/globalnych tablic
przepływów międzygałęziowych
1.3. Metody zastosowania tablic przepływów międzygałęziowych
do badania handlu zagranicznego NPC
1.3.1. Podstawowy model przepływów międzygałęziowych
1.3.2. Handel wartością dodaną
1.3.3. Wartość dodana w handlu
1.3.4. Dekompozycja salda obrotów handlowych według
komponentu wartości dodanej
1.3.5. Wskaźnik ujawnionych przewag komparatywnych
1.4. Zakres badania i źródła danych
1.5. Rozwój badań nad wartością dodaną w handlu
międzynarodowym
1.6. Podsumowanie
2. Handel
brutto versus handel wartością dodaną nowych państw członkowskich UE
2.1. Zmiany w handlu brutto i handlu wartością dodaną
2.2. Struktura geograficzna obrotów handlowych NPC
2.2.1. Eksport
2.2.2. Import
2.2.3. Dekompozycja obrotów handlowych krajów
Europy Środkowej z Niemcami i Chinami według komponentu wartości dodanej
2.2.4. Saldo wymiany handlowej
2.2.5. Dekompozycja salda obrotów handlowych
krajów Europy Środkowej z Niemcami i Chinami
2.3. Zmiany struktury rodzajowej obrotów handlowych NPC
2.3.1. Eksport
2.3.2. Import
2.4. Podsumowanie
3. Analiza
pozycji nowych państw członkowskich UE w globalnych łańcuchach wartości
3.1. Wskaźniki udziału w globalnych łańcuchach wartości
3.2. Powiązania w tył łańcucha wartości
3.3. Powiązania w przód łańcucha wartości
3.4. Struktura branżowa uczestnictwa w GVC
3.5. Długość łańcucha i odległość od odbiorcy końcowego
3.6. Podsumowanie
4. Ocena
pozycji konkurencyjnej nowych państw członkowskich UE w handlu
zagranicznym z wykorzystaniem statystyk handlowych w kategoriach
wartości dodanej
4.1. Saldo obrotów handlowych
4.1.1. Saldo obrotów handlowych według głównych
kategorii dóbr i usług
4.1.2. Saldo obrotów handlowych produktami średnio-wysokiej
i wysokiej techniki w krajach Europy Środkowej oraz w Rumunii
4.2. Wskaźniki RCA w eksporcie nowych państw członkowskich UE
4.2.1. Wskaźniki RCA według głównych kategorii
dóbr i usług
4.2.2. Wskaźniki RCA w eksporcie produktów średnio-wysokiej
i wysokiej techniki: przypadek krajów Europy Środkowej i
Rumunii
4.2.3. Wskaźniki RCA w ujęciu geograficznym
4.2.4. RCA w ujęciu brutto versus RCA w ujęciu wartości dodanej
4.3. Podsumowanie
5. Czynniki
wzrostu handlu zagranicznego nowych państw członkowskich UE - analiza z
wykorzystaniem uogólnionego modelu grawitacyjnego
5.1. Koncepcja wykorzystania modeli grawitacji w badaniach handlu
zagranicznego
5.2. Metoda estymacji modelu grawitacji
5.3. Specyfikacja uogólnionego modelu grawitacji
5.4. Wyniki estymacji
5.5. Porównanie otrzymanych wyników z poprzednimi
analizami
5.6. Podsumowanie
Zakończenie i wnioski
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
Spis ramek
Bibliografia
Załącznik 1
Aneks statystyczny
227
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|