|

NARZĘDZIA AUDYTU BIZNESOWEGO W MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTWACH
RED. BOJEWSKA B. SKOWRONEK-MIELCZAREK A. wydawnictwo: SGH, 2019, wydanie Icena netto: 74.25 Twoja cena 70,54 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Narzędzia audytu biznesowego w
małych i średnich przedsiębiorstwach
Problematyka
niniejszego opracowania dotyczy funkcjonowania małych i średnich
przedsiębiorstw (MSP), procesów zarządzania tymi podmiotami
oraz wykorzystywania określonych narzędzi zarządczych. To, jaka jest
sytuacja MSP, jakie procesy w nich zachodzą oraz jaka jest ich
efektywność, ma istotne znaczenie w funkcjonowaniu całego sektora
przedsiębiorstw w gospodarce. Wynika to z ich dominującej roli w
zakresie liczebności aktywnych podmiotów w gospodarce,
udziału w tworzeniu miejsc pracy czy tworzeniu PKB. Z tego chociażby
względu sytuacja małych i średnich przedsiębiorstw w sposób
decydujący wpływa zarówno na tempo rozwoju sektora
przedsiębiorstw, całej gospodarki, jak i poszczególnych
regionów. Przedsiębiorstwa zaliczane do tej grupy
podmiotów mogą w dużej mierze warunkować poziom
konkurencyjności oraz innowacyjności danej gospodarki. Dlatego ważna
jest ich sytuacja ekonomiczno-finansowa, jej zmiany w odniesieniu do
efektywności działania, wykorzystania określonych zasobów.
Istotne są także umiejętności i kompetencje właścicieli czy
osób zarządzających tymi podmiotami, bo to od nich
również zależy stan i sytuacja ekonomiczna przedsiębiorstw.
Warto zauważyć, że zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem tylko
pozornie wydaje się procesem prostym i łatwym do realizacji. W
rzeczywistości podmiotom tym jest zdecydowanie trudniej, ze względu na
problemy z pozyskiwaniem specjalistów od zarządzania,
wykwalifikowanej kadry, która potrafi funkcjonować we
współczesnych warunkach rynkowych umiejętnie oraz efektywnie
zarządzać, wykorzystywać nowoczesne narzędzia zarządcze.
Podnoszenie
efektywności przedsiębiorstwa wymaga stosowania określonych narzędzi
zarządczych pozwalających na kompleksową analizę wszystkich
procesów i zasobów organizacji z uwzględnieniem
relacji z otoczeniem. Zastosowanie określonych narzędzi diagnozy i
analizy w procesach zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem może
przyczynić się do poprawy skuteczności zarządzania oraz efektywności
jego funkcjonowania. Pozwala także formułować określone rekomendacje
sprzyjające rozwojowi. Do narzędzi, które mogą być użyteczne
w tym zakresie zaliczono audyt biznesowy. Jest on traktowany w tym
opracowaniu jako narzędzie zarządzania, umożliwiające diagnozę i ocenę
aktualnego stanu przedsiębiorstwa, jak
również rekomendowanie najlepszych możliwych rozwiązań i
udoskonaleń, by w ten sposób poprawić jego pozycję
konkurencyjną na rynku. Audyt w tym znaczeniu ukierunkowany jest na
usprawnianie działań organizacji, a nie tylko wskazywanie
nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu.
Wiodącym
celem tej pracy jest zatem identyfikacja narzędzi audytu biznesowego,
które mogą mieć zastosowanie w praktyce zarządzania małymi i
średnimi przedsiębiorstwami. Mogą służyć dokonywaniu samooceny
przedsiębiorstwa, tak by kadra zarządzająca czy właściciele mieli
rozpoznanie, jakie są obszary problemowe w zarządzaniu
przedsiębiorstwem, jakie rozwiązania mogą przyczynić się do ich
eliminowania czy ograniczania ich negatywnego wpływu na działalność
danego podmiotu gospodarczego.
Istotę
audytu biznesowego i jego zastosowanie w określonych obszarach
funkcjonowania małego i średniego przedsiębiorstwa ukazano w kolejnych
siedmiu rozdziałach niniejszego opracowania. Wśród
obszarów, które poddaje się ocenie w
przedsiębiorstwie i które stanowią przedmiot rozważań w
ramach niniejszego opracowania dotyczącego audytu biznesowego,
wyróżniono następujące obszary: zasobów ludzkich,
zasobów finansowych, zasobów
informacyjno-zarządczych, a także modelów biznesowych i
działalności innowacyjnej MSP.
Wstęp
Anna Skowronek-Mielczarek
Rozdział I. Narzędzia
diagnozowania i oceny działalności wykorzystywane w zarządzaniu małym i
średnim przedsiębiorstwem
1.1. Wprowadzenie
1.2. Kontrola w procesach zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem
1.3. Audyt w procesach zarządzania małym i średnim przedsiębiorstwem
1.4. Controlling w zarządzaniu małym i średnim przedsiębiorstwem
1.5. Źródła informacji i systemy informacji wykorzystywane w
diagnozowaniu i ocenie działalności przedsiębiorstwa
1.6. Wybrane narzędzia audytu biznesowego w procesach zarządzania małym
i średnim przedsiębiorstwem
1.7. Podsumowanie
Bibliografia
Barbara Bojewska
Rozdział II. Audyt personalny małego i
średniego przedsiębiorstwa - narzędzia analizy zasobów
ludzkich i zarządzania zasobami ludzkimi
2.1. Wprowadzenie
2.2. Istota i znaczenie audytu zarządzania zasobami ludzkimi w małym i
średnim przedsiębiorstwie
2.3. Analiza zasobów ludzkich jako pracowników
wiedzy w małym i średnim przedsiębiorstwie
2.4. Analiza zasobów ludzkich jako kapitału ludzkiego w
małym i średnim przedsiębiorstwie
2.5. Ocena efektywności zespołu pracowniczego a efektywność małego i
średniego przedsiębiorstwa
2.6. Analiza strategii personalnej w małym i średnim przedsiębiorstwie
2.7. Uwarunkowania i ocena skuteczności zarządzania zasobami ludzkimi w
małym i średnim przedsiębiorstwie
2.8. Podsumowanie
Bibliografia
Anna Skowronek-Mielczarek
Rozdział III.
Audyt zasobów finansowych małego i średniego
przedsiębiorstwa - wybrane narzędzia
3.1. Wprowadzenie
3.2. Źródła informacji o zasobach finansowych małego i
średniego przedsiębiorstwa - sprawozdanie finansowe
3.3. Ocena zasobów majątkowych i kapitałowych w małym i
średnim przedsiębiorstwie jako element audytu biznesowego
3.4. Analiza i ocena przychodów, kosztów i
wyników w małym i średnim przedsiębiorstwie - obszar audytu
biznesowego
3.5. Wykorzystanie analizy wskaźnikowej w audycie biznesowym małego i
średniego przedsiębiorstwa
3.6. Podsumowanie
Bibliografia
Celina Sołek-Borowska
Rozdział IV. Audyt zasobów
wiedzy i informacji w małym i średnim przedsiębiorstwie - wybrane
narzędzia
4.1. Wprowadzenie
4.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne w procesach zarządzania
małym i średnim przedsiębiorstwem
4.3. Od zarządzania informacją do zarządzania wiedzą w małym i średnim
przedsiębiorstwie
4.4. Audyt zarządzania wiedzą w małym i średnim przedsiębiorstwie
4.5. Systemy informacyjne jako podstawa wdrażania systemów
zarządzania wiedzą w małym i średnim przedsiębiorstwie
4.6. Audyt strategii wykorzystania mediów społecznościowych
w małym i średnim
przedsiębiorstwie
4.7. Podsumowanie
Bibliografia
Katarzyna Bachnik
Rozdział V.
Audyt marketingowy w małym i średnim przedsiębiorstwie
5.1. Wprowadzenie
5.2. Pozycjonowanie audytu marketingowego w małym i średnim
przedsiębiorstwie
5.3. Istota i etapy audytu marketingowego w małym i średnim
przedsiębiorstwie
5.4. Przykłady i wzorce audytu marketingowego wspierające małe i
średnie przedsiębiorstwo
5.5. Wyjątkowe okoliczności przemawiające za audytem marketingowym w
małym i średnim przedsiębiorstwie
5.6. Podsumowanie
Bibliografia
Marta Ziółkowska
Rozdział VI.
Model biznesu w małym i średnim przedsiębiorstwie - narzędzia analizy i
audytu
6.1. Wprowadzenie
6.2. Pojęcie i koncepcja modelu biznesu w małym i średnim
przedsiębiorstwie
6.3. Determinanty i uwarunkowania wyboru modelu biznesowego dla małego
i średniego przedsiębiorstwa
6.4. Analiza kosztów i przychodów modelu
biznesowego. Efektywność modelu biznesu w małym i średnim
przedsiębiorstwie
6.5. Wybrane narzędzia analizy modelu biznesu dla potrzeb małego i
średniego przedsiębiorstwa
6.6. Audyt wewnętrzny modelu biznesowego w małym i średnim
przedsiębiorstwie
6.7. Podsumowanie
Bibliografia
Barbara Bojewska
Rozdział VII. Audyt innowacyjności w
małym i średnim przedsiębiorstwie - narzędzia analizy innowacji i
zarządzania innowacjami
7.1. Wprowadzenie
7.2. Istota audytu innowacyjności w małym i średnim przedsiębiorstwie
7.3. Etapy i instrumenty audytu innowacyjności w małym i średnim
przedsiębiorstwie
7.4. Analiza innowacji w kontekście konkurencyjności małego i średniego
przedsiębiorstwa
7.5. Analiza innowacji w kontekście cech małego i średniego
przedsiębiorstwa jako przedsiębiorstwa innowacyjnego
7.6. Uwarunkowania i ocena skuteczności zarządzania innowacjami w małym
i średnim przedsiębiorstwie
7.6.1. Analiza procesu innowacyjnego
7.6.2. Analiza strategii innowacji
7.7. Podsumowanie
Bibliografia
262
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|