Ateizm filozoficzny
Zarys historii i krytyka neotomistyczna
W niniejszej książce stawiamy przed sobą dwa podstawowe cele.
Pierwszym jest wskazanie genezy europejskiej myśli ateistycznej, agnostycznej i
krytycznej wobec filozofii kształtowanej w duchu tradycji judeochrześcijańskiej.
Oprócz przedstawienia poglądów myślicieli explicite ateistycznych, którzy pojawili
się dopiero w okresie oświecenia, analizujemy rozwój idei ateistycznych inspirowanych
systemami Kartezjusza i Spinozy oraz anglojęzycznego wczesnego oświecenia.
Przekonanie o decydującym, krytycznym znaczeniu filozofii Kartezjusza i Spinozy dla
powstania i rozwoju ateizmu filozoficznego oraz sekularyzacji myśli europejskiej jest
naszą podstawową tezą. Sposób filozoficznej analizy rzeczywistości zaprezentowany
przez tych myślicieli zainspirował i zdeterminował czołowych myślicieli nowożytnych,
stanowiąc punkt odniesienia dla kolejnych pokoleń filozofów, w tym także
współczesnych. Kartezjańska propozycja rozwiązania problemów teoriopoznawczych i
Spinozjańska koncepcja jedności substancjalnej stanowiły ideowe fundamenty ateizmu
filozoficznego.
Drugim celem jest podkreślenie wartości i użyteczności metafizyki realistycznej
dzięki porównaniu jej z teoriami ateistycznymi i agnostycznymi, szczególnie w
odniesieniu do idealizmu i zasady immanentyzmu.
Rozwój tych nurtów skłonił Kościół rzymskokatolicki (w encyklice Aeterni Patris
Leona xiii) do wskazania na tomizm jako na adekwatny system metafizyczny i do uznania go
za teorię filozoficzną zdolną do polemiki z idealizmem, sceptycyzmem, empiryzmem i
materializmem.
Fragment książki, s. 23-24
Autor w sposób dogłębny i wszechstronny prezentuje swe analizy mające na celu
ukazanie filozoficznych podstaw współczesnego ateizmu oraz jego reperkusji moralnych i
społecznych, będących konsekwencjami założeń metafizycznych i epistemologicznych
głównych nurtów filozoficznych nowożytności.
Książka jawi się jako całość dobrze przemyślana i konsekwentnie realizowana z
perspektywy sformułowanych na wstępie założeń. Stanowi istotny wkład w badanie
filozoficznych źródeł współczesnego ateizmu i jego współczesnych postaci, poparty
głębokimi studiami i znajomością obszernej, wielojęzycznej literatury z tego zakresu.
Dzięki temu lektura książki staje się cenna i zajmująca, a sama publikacja jawi się
jako znacząca pozycja w piśmiennictwie filozoficznym.
Z recenzji prof. dr hab. Czesławy Piecuch
436 stron, Format: 15.5x23.5cm, oprawa miękka