cena netto + 5% vat
WSPÓŁPRACA POLICYJNA I SĄDOWA W SPRAWACH KARNYCH
DOKUMETY TOM 1
Niniejszy zbiór dokumentów – Współpraca
policyjna i sądowa w sprawach karnych – stanowi pierwszy tom dotyczący
Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości Unii Europejskiej, obejmujący również
Politykę wizową, azylową i imigracyjną (tom 2) oraz Współpracę
sądową w sprawach cywilnych (tom 3). Obejmuje on formalnie przyjęte dokumenty i
obowiązujące akty prawne, jak również dokumenty Rady UE, będące w ostatniej fazie
procesu decyzyjnego, w których przedstawiono tekst projektów aktów prawnych po
uzgodnieniach politycznych na jej forum. Autorzy zdecydowali się również przedstawić
wybór przepisów TUE i TFUE w wersji uzgodnionej w Traktacie z Lizbony, mając
nadzieję, że pomimo pojawiających się trudności wejdzie on jednak wkrótce w życie i
usprawni współpracę w omawianej dziedzinie.
Akty prawne i dokumenty zawarte w niniejszym zbiorze
uszeregowane są w trzech częściach:
– część pierwsza – dotyczy
kształtowania się PWBiS;
– część druga – obejmuje przepisy
traktatowe: fragmenty obowiązującego Traktatu o Unii Europejskiej, po modyfikacjach
dokonanych zwłaszcza Traktatem z Amsterdamu i Traktatem z Nicei, a także fragmenty
Traktatu z Lizbony, w wersji ujednoliconej opublikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej w maju 2008 r.
– część trzecia – zawiera akty
prawa pochodnego.
Ze wstępu
"Postępująca integracja europejska wiąże się z
koniecznością zbliżania treści regulacji prawnych w poszczególnych obszarach
funkcjonowania państw członkowskich Unii Europejskiej. Od ponad 15 lat proces ten
dotyczy także – na coraz szerszą skalę – współpracy policyjnej i sądowej w
sprawach karnych. Unia Europejska, jak się wydaje, to idealne forum współpracy w
dziedzinie prawa karnego: na tle międzynarodowym jest to obszar jednolity kulturowo i
historycznie, a stale zacieśniające się więzy ekonomiczne i polityczne doprowadzają
do rozwinięcia różnych form współpracy między państwami członkowskimi. Uwagę
zwraca również niezwykła aktywność w tej dziedzinie instytucji WE/UE w ostatnich
latach.
Nie można obecnie mówić o stworzeniu jednolitego
systemu prawa karnego Unii Europejskiej – materialnego, procesowego czy wykonawczego.
Pewien niedorozwój europejskiego (unijnego) prawa karnego w porównaniu z zakresem
unormowań prawa UE w innych dziedzinach jest oczywisty. Pomimo pozostawania dziedziny
prawa karnego w tyle za innymi polami integracji europejskiej, wkroczono już jednak na
drogę prowadzącą do stworzenia „wspólnej przestrzeni sądowej w sprawach karnych”.
Można się oczywiście zastanawiać, dlaczego akurat ta
dziedzina pozostaje w tyle. Podstawową przyczyną wydaje się to, że bez względu na
wszelkie nowoczesne teorie suwerenności państwowej, stanowienie i stosowanie sankcji
karnych jest wśród polityków podejmujących decyzje w Unii Europejskiej nadal
postrzegane jako atrybut suwerenności państwowej. Poza tym gwałtowny rozwój acquis
ingerującego w sferę ochrony jednostek powoduje konieczność większej ostrożności w
pracach. Mimo że Unię tworzą państwa zbliżone kulturowo, kierujące się podobnymi
wartościami i zasadami (strony Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych
wolności), to jednak w uregulowaniach prawnokarnych tych państw istnieją mniejsze lub
większe różnice, utrudniające zbliżanie prawa krajowego w tej dziedzinie.
A zatem pojęcie „europejskie prawo karne” formalnie
w takim rozumieniu, w jakim ujmuje się krajowe prawo karne, nie istnieje. Funkcjonuje ono
jednak roboczo i obejmuje wszystkie akty prawne i całość działalności Unii
Europejskiej w tej dziedzinie. Można powiedzieć, że takie nieformalne rozumienie
dotyczy zarówno prawa karnego materialnego oraz reguł procedury karnej, jak i struktury
organów zajmujących się współpracą w zakresie wymiaru sprawiedliwości, szerzej
opisanych w podręczniku Anastazji Grzelak i Tomasza Ostropolskiego Współpraca
policyjna i sądowa w sprawach karnych (dalej: podręcznik).
W tym kontekście pojawia się w literaturze odesłanie
nie tylko do „europejskiego prawa karnego”, lecz także do „europeizacji prawa
karnego”, czyli rozszerzania stosowania prawa karnego poza granice poszczególnych państw
poprzez wywieranie wpływu przez regulacje prawne Unii na krajowe prawo, zadania organów,
ich strukturę itp. Nie ma jednak obecnie kategorii spraw karnych, którym przynależy
przymiotnik „europejski”, podobnie jak nie ma europejskich ustaw karnych, prokuratorów
europejskich czy sądów europejskich rozstrzygających o odpowiedzialności za
przestępstwa europejskie.
Również współpraca policyjna nie rozwija się w takim
kierunku, by można było mówić o tworzeniu ujednoliconych sił policyjnych.
Przyszłość współpracy zmierza raczej w kierunku usprawnienia instytucji już
funkcjonujących, w szczególności Europejskiego Urzędu Policji (Europolu), którego
praktyczne rezultaty działalności dotychczas nie są zadowalające. Organizacja ta
stała się jednak ważnym ogniwem współpracy policyjnej, z własnym systemem
informacyjnym.
W najbliższych latach nastąpi też niewątpliwie rozwój
współpracy w ramach Schengen, a zwłaszcza w ramach Systemu Informacyjnego Schengen
(SIS), w związku z rozpoczęciem funkcjonowania System Informacyjny Schengen drugiej
generacji (SIS II) i wprowadzeniem w nim nowych funkcji. Nowe możliwości współpracy
stwarza także coraz szersze realizowanie zasady dostępności, poprzez przyjmowanie aktów
prawnych, które umożliwiałyby lub ułatwiały dostęp do informacji służących
ułatwieniu lub przyspieszeniu zapobiegania przestępstwom lub ich wykrywania czy
ścigania.
Dorobek unijny w sprawach karnych liczy kilkadziesiąt
aktów prawnych, stworzonych głównie w ramach Rady, ale przygotowanych przez różne
organy (Komisję oraz państwa członkowskie) i mających różną moc prawną. Przyjęte
instrumenty są różnorodne i jest ich wiele – spojrzenie choćby na spis treści
przedstawionego zbioru dokumentów pozwala jednak stwierdzić, że w istniejącym
kształcie prawa UE mamy do czynienia z wyłaniającymi się powoli podstawami prawa
karnego wspólnego dla państw członkowskich, przy czym wspólnego wyłącznie w aspekcie
postępowania transgranicznego.
Współpraca między państwami członkowskimi Unii
Europejskiej w ramach tzw. Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości
(PWBiS) to zatem sieć różnych – pod względem pochodzenia i zakresu unormowania –
instrumentów prawnych, regulujących poszczególne, choć na razie tylko wybrane, etapy i
aspekty prawa karnego (procesowego i materialnego), np. wzajemnego uznawania orzeczeń czy
pomoc prawną w sprawach karnych Do tego dochodzą regulacje poświęcone wzmocnieniu współpracy
policyjnej – za pośrednictwem czy to Europolu czy w nowych ramach systemu Konwencji z
Prüm..."
784 strony, oprawa miękka