Środki ochrony zamawiającego program komputerowy
Odpowiedzialność twórcy za usterki utworu
Opracowanie jest pierwszym kompleksowym omówieniem zagadnień dotyczących środków
ochrony przysługujących podmiotowi zamawiającemu program komputerowy.
Dotychczasowe kluczowe w tej mierze wypowiedzi były sformułowane jeszcze pod rządami
poprzednio obowiązującej ustawy o prawie autorskim, która nie zawierała żadnej szczególnej
regulacji w zakresie odpowiedzialności twórcy za wady przedmiotu świadczenia.
W monografii szczegółowo przedstawiono m.in.:
- środki ochrony, którymi dysponuje zamawiający program komputerowy w świetle
prawnoautorskiego uregulowania odpowiedzialności za usterki zamówionego utworu,
- pojęcie usterki zamówionego programu komputerowego,
- przykłady wadliwości oprogramowania omówione dotychczas w orzecznictwie.
W pracy poddano również analizie rozwiązania przyjęte w sześciu zagranicznych
systemach prawnych, w projektach harmonizacji tzw. europejskiego prawa prywatnego, a
ponadto uwzględniono dorobek inżynierii oprogramowania.
Wykaz skrótów
Od Autora
Rozdział 1
Wstęp
1.1. Gospodarcze znaczenie oprogramowania
1.2. Wybrane aspekty tworzenia programów komputerowych na zamówienie
1.2.1. Wąskie i szerokie ujęcie umowy o stworzenie programu komputerowego
1.2.2. Proces powstawania programu komputerowego na zamówienie
1.3. Błąd informatyczny a wada oprogramowania
1.3.1. Faktyczny brak możliwości wyeliminowania wszystkich błędów informatycznych
1.3.2. Ogólny reżim odpowiedzialności kontraktowej i specjalne reżimy
odpowiedzialności za wadę przedmiotu świadczenia
1.4. Konstrukcja pracy
Rozdział 2
Podstawa odpowiedzialności za usterki zamówionego programu komputerowego
2.1. Uwagi wstępne
2.2. Podstawa odpowiedzialności za wady zamówionego programu komputerowego w wybranych
systemach prawnych
2.2.1. Austria
2.2.2. Francja
2.2.3. Niemcy
2.2.4. Stany Zjednoczone
2.2.5. Szwajcaria
2.2.6. Wielka Brytania
2.3. Podstawa odpowiedzialności za usterki zamówionego programu komputerowego w ujęciu
historycznoprawnym
2.3.1. Wzór umowy o świadczenie usług w zakresie automatowego przetwarzania informacji
z 1968 r.
2.3.2. Rękojmia za wady fizyczne dzieła
2.3.2.1. Wprowadzenie
2.3.2.2. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego utworu
2.3.2.3. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego programu komputerowego - koncepcje
wypracowane pod rządami ustawy o prawie autorskim z 1952 r.
2.3.2.4. Rękojmia za wady fizyczne zamówionego programu komputerowego - koncepcje
wypracowane pod rządami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
2.4. Prawnoautorski reżim odpowiedzialności za usterki zamówionego utworu
2.4.1. Wprowadzenie
2.4.2. Zakres przedmiotowy
2.4.2.1. Wprowadzenie
2.4.2.2. Ujęcie wąskie
2.4.2.3. Ujęcie szerokie
2.4.3. Zakres podmiotowy
2.4.3.1. Pojęcie twórcy i wieloznaczność wyrazu "twórca" w ustawie o prawie
autorskim i prawach pokrewnych
2.4.3.2. Znaczenie wyrazu "twórca" w art. 55 ust. 1 pr. aut.
2.4.3.3. Podmiot uprawniony do usunięcia usterki zamówionego programu komputerowego,
niebędący jego rzeczywistym twórcą
2.4.3.3.1. Pracodawca twórcy
2.4.3.3.2. Pochodny nabywca autorskich praw majątkowych i licencjobiorca
2.4.3.4. Złagodzenie podstawy odpowiedzialności za usterki programu komputerowego -
ujęcie socjologiczne
2.4.3.5. Złagodzenie podstawy odpowiedzialności za usterki programu komputerowego -
ujęcie prawne
2.4.3.5.1. Sekwencyjne ujęcie środków ochrony zamawiającego
2.4.3.5.2. Oparcie odpowiedzialności twórcy za usterki zamówionego utworu na zasadzie
winy
2.4.3.5.3. Przyznanie twórcy prawa do zatrzymania części wypłaconego wynagrodzenia
2.4.4. Odpłatność umowy
2.5. Wnioski
Rozdział 3
Usterka zamówionego programu komputerowego
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Pojęcie wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych
3.2.1. Austria
3.2.2. Francja
3.2.3. Niemcy
3.2.4. Stany Zjednoczone
3.2.5. Szwajcaria
3.2.6. Wielka Brytania
3.3. Wyraz "usterka" w języku prawnym
3.4. Usterka jako wada przedmiotu świadczenia
3.4.1. Wprowadzenie
3.4.2. Cechy pozytywne
3.4.3. Cechy negatywne
3.5. Usterka zamówionego programu komputerowego a inne postaci wadliwości przedmiotu
świadczenia
3.5.1. Usterka a wada fizyczna
3.5.1.1. Wprowadzenie
3.5.1.2. Ujęcie analityczne
3.5.1.3. Ujęcie funkcjonalne
3.5.2. Usterka a wada prawna
3.5.2.1. Wprowadzenie
3.5.2.2. Kwalifikacja naruszenia wymagań zgodności
3.5.3. Usterka a błąd informatyczny
3.5.3.1. Wprowadzenie
3.5.3.2. Pojęcie błędu w inżynierii oprogramowania
3.5.3.3. Znaczenie wyrażenia "poprawianie błędów" w świetle dyrektywy w
sprawie ochrony prawnej programów komputerowych
3.5.3.4. Błąd informatyczny w wybranych systemach prawnych, w których wdrożono
przepisy dyrektywy w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych
3.5.3.5. Rekonstrukcja pojęcia błędu informatycznego
3.5.4. Usterka a wada fizyczna nośnika
3.6. Rodzaje usterek zamówionego programu komputerowego
3.6.1. Wprowadzenie
3.6.2. Usterki usuwalne i nieusuwalne
3.6.2.1. Ujęcie cywilnoprawne
3.6.2.2. Ujęcie prawnoautorskie
3.6.3. Usterki istotne i nieistotne
3.6.3.1. Ujęcie cywilnoprawne
3.6.3.2. Ujęcie prawnoautorskie
3.6.4. Usterki merytoryczne i techniczne
3.7. Stwierdzenie usterki zamówionego programu komputerowego
3.7.1. Wprowadzenie
3.7.2. Kryteria porównania zamówionego programu komputerowego z jego abstrakcyjnym
pierwowzorem
3.7.3. Kryteria kwalifikacji odstępstwa od abstrakcyjnego pierwowzoru zamówionego
programu komputerowego jako usterki
3.7.3.1. Posiłkowe odwołanie się do kryteriów stwierdzenia wady fizycznej
3.7.4. Zmniejszenie wartości i użyteczności
3.7.4.1. Pojęcie zmniejszenia wartości lub użyteczności
3.7.4.2. Naruszenie wymagań funkcjonalnych - stanowisko doktryny
3.7.4.3. Naruszenie wymagań funkcjonalnych - stanowisko judykatury
3.7.4.4. Naruszenie wymagań pozafunkcjonalnych
3.7.4.5. Naruszenie wymagań zgodności
3.7.5. Brak zapewnionych właściwości
3.7.6. Przekazanie programu komputerowego w stanie niezupełnym
3.8. Wnioski
Rozdział 4
Środki ochrony zamawiającego program komputerowy w razie wykrycia usterki
4.1. Uwagi wstępne
4.2. Środki ochrony zamawiającego program komputerowy w wybranych systemach prawnych
4.2.1. Austria
4.2.2. Francja
4.2.3. Niemcy
4.2.4. Stany Zjednoczone
4.2.5. Szwajcaria
4.2.6. Wielka Brytania
4.3. Sekwencyjność środków ochrony zamawiającego
4.3.1. Model sekwencyjności środków ochrony
4.3.1.1. Wprowadzenie
4.3.1.2. Pierwszeństwo środka ochrony zmierzającego do realnego wykonania zobowiązania
4.3.1.3. Wybór określonego środka ochrony a charakter usterki
4.3.2. Pominięcie sekwencyjności środków ochrony
4.3.2.1. Niewyznaczenie twórcy odpowiedniego terminu do usunięcia usterki
4.3.2.2. Nieprzyjęcie utworu
4.3.3. Charakter prawny wyboru określonego środka ochrony
4.4. Charakter prawny środków ochrony zamawiającego a znaczenie wyrazu
"roszczenia" w art. 55 ust. 3 pr. aut.
4.4.1. Wprowadzenie
4.4.2. Rekonstrukcja pojęcia sytuacji prawnej, roszczenia i uprawnienia kształtującego
4.4.3. Znaczenie wyrazu "roszczenia"
4.5. Naprawienie szkody a środki ochrony zamawiającego
4.5.1. Wprowadzenie
4.5.2. Stosunek prawnoautorskiego reżimu odpowiedzialności za usterki zamówionego
utworu do ogólnego reżimu odpowiedzialności ex contractu
4.5.3. Znaczenie żądania naprawienia szkody w razie wykrycia wady prawnej utworu
4.6. Wnioski
Rozdział 5
Wyznaczenie twórcy odpowiedniego terminu do usunięcia usterki zamówionego
programu komputerowego
5.1. Uwagi wstępne
5.2. Usunięcie wady zamówionego programu komputerowego w wybranych systemach prawnych
5.2.1. Austria
5.2.2. Francja
5.2.3. Niemcy
5.2.4. Stany Zjednoczone
5.2.5. Szwajcaria
5.2.6. Wielka Brytania
5.3. Charakter prawny
5.3.1. Wprowadzenie
5.3.2. Koncepcja roszczenia
5.3.2.1. Ujęcie cywilnoprawne
5.3.2.2. Ujęcie prawnoautorskie
5.3.2.2.1. Cele analizy sytuacji prawnej zamawiającego
5.3.2.2.2. Obowiązek usunięcia usterki zamówionego utworu
5.3.2.2.3. Zaskarżalność roszczenia o usunięcie usterki
5.3.3. Koncepcja uprawnienia kształtującego
5.3.3.1. Ujęcie cywilnoprawne
5.3.3.2. Ujęcie prawnoautorskie
5.3.4. Przesłanka skorzystania z uprawnień
5.3.4.1. Ujęcie cywilistyczne
5.3.4.2. Ujęcie prawnoautorskie
5.4. Termin usunięcia usterki
5.4.1. Ogólna wytyczna "odpowiedniego" terminu do usunięcia usterki
5.4.2. Ogólna wytyczna maksymalnego terminu do usunięcia usterki
5.4.3. Wyznaczenie twórcy terminu nieodpowiedniego do usunięcia usterki
5.5. Usunięcie usterek w ramach wykonania zastępczego
5.5.1. Wprowadzenie
5.5.2. Ujęcie cywilnoprawne
5.5.3. Ujęcie prawnoautorskie
5.6. Usunięcie usterki a naprawienie szkody in natura
5.6.1. Wprowadzenie
5.6.2. Roszczenie o usunięcie usterki zamówionego utworu a roszczenie o naprawienie
szkody in natura
5.6.3. Roszczenie o usunięcie usterki zamówionego utworu a roszczenie o wykonanie zobowiązania
5.7. Wnioski
Rozdział 6
Żądanie odpowiedniego obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Obniżenie wynagrodzenia twórcy zamówionego programu komputerowego w wybranych
systemach prawnych
6.2.1. Austria
6.2.2. Francja
6.2.3. Niemcy
6.2.4. Stany Zjednoczone
6.2.5. Szwajcaria
6.2.6. Wielka Brytania
6.3. Charakter prawny
6.3.1. Wprowadzenie
6.3.2. Koncepcja roszczenia o zwrot nadpłaconej kwoty albo zmniejszenie świadczenia
pieniężnego
6.3.3. Koncepcja roszczenia o wyrażenie zgody przez drugą stronę na obniżenie
świadczenia pieniężnego
6.3.3.1. Ujęcie cywilnoprawne
6.3.3.2. Ujęcie prawnoautorskie
6.3.4. Koncepcja uprawnienia
6.3.4.1. Ujęcie cywilnoprawne
6.3.4.2. Ujęcie prawnoautorskie
6.3.5. Koncepcje pośrednie
6.3.5.1. Koncepcja wieloetapowej realizacji żądania obniżenia świadczenia
pieniężnego
6.3.5.2. Koncepcja niejednolitego charakteru żądania obniżenia świadczenia
pieniężnego
6.4. Stopień obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy
6.4.1. Ogólna wytyczna stopnia obniżenia umówionego wynagrodzenia twórcy
6.4.1.1. Wprowadzenie
6.4.1.2. Ujęcie cywilnoprawne
6.4.1.3. Ujęcie prawnoautorskie
6.4.2. Konkretyzacja ogólnej wytycznej stopnia obniżenia umówionego wynagrodzenia
twórcy
6.4.2.1. Wprowadzenie
6.4.2.2. Ujęcie cywilnoprawne
6.4.2.3. Ujęcie prawnoautorskie
6.4.3. Stopień redukcji wynagrodzenia twórcy a struktura umowy o stworzenie programu
komputerowego
6.5. Podstawa rozliczenia stron w razie wystąpienia stanu nadpłaty po odpowiednim
obniżeniu umówionego wynagrodzenia twórcy
6.6. Żądanie obniżenia wynagrodzenia a żądanie naprawienia szkody in valuta
6.7. Wnioski
Rozdział 7
Odstąpienie od umowy
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Zakończenie stosunku prawnego w razie wykrycia wady zamówionego programu
komputerowego w wybranych systemach prawnych
7.2.1. Austria
7.2.2. Francja
7.2.3. Niemcy
7.2.4. Stany Zjednoczone
7.2.5. Szwajcaria
7.2.6. Wielka Brytania
7.3. Charakter prawny
7.4. Forma
7.5. Stosunek art. 59 pr. aut. do art. 494 k.c.
7.5.1. Wprowadzenie
7.5.2. Koncepcja subsydiarności art. 59 pr. aut.
7.5.3. Koncepcja specjalności art. 59 pr. aut.
7.6. Chwila powstania skutku odstąpienia od umowy
7.6.1. Wprowadzenie
7.6.2. Koncepcja wygaśnięcia zobowiązania ex tunc
7.6.2.1. Ujęcie cywilnoprawne
7.6.2.2. Ujęcie prawnoautorskie
7.6.3. Koncepcja wygaśnięcia zobowiązania ex nunc
7.6.3.1. Ujęcie cywilnoprawne
7.6.3.2. Ujęcie prawnoautorskie
7.6.4. Koncepcja przekształcenia zobowiązania ex nunc
7.6.5. Koncepcja przekształcenia zobowiązania ex tunc
7.7. Powrót autorskich praw majątkowych do twórcy
7.7.1. Wprowadzenie
7.7.2. Sens rozważania powrotu autorskich praw majątkowych do zamówionego programu
komputerowego po odstąpieniu od umowy
7.7.3. Koncepcja skutku rozporządzającego odstąpienia od umowy
7.7.3.1. Ujęcie cywilnoprawne
7.7.3.2. Ujęcie prawnoautorskie
7.7.4. Koncepcja skutku zobowiązującego odstąpienia od umowy
7.7.5. Koncepcja niejednolitego skutku odstąpienia od umowy
7.8. Podstawa rozliczenia stron po odstąpieniu od umowy
7.8.1. Wprowadzenie
7.8.2. Ujęcie cywilnoprawne
7.8.3. Ujęcie prawnoautorskie
7.9. Prawo twórcy do zatrzymania części wypłaconego wynagrodzenia
7.9.1. Wprowadzenie
7.9.2. Znaczenie gospodarcze
7.9.3. Charakter prawny
7.10.Odstąpienie od umowy a nieprzyjęcie utworu
7.11.Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Orzecznictwo
424 stron, Format: 13.0x20.0cm, oprawa twarda