Komunikowanie o nauce
Jak mówić o nauce i pisać o badaniach naukowych, żeby nie upraszczać, a
jednocześnie nie nudzić odbiorców? 
Jak w czasach Internetu popularyzować wiedzę i prezentować treści naukowe, które
rzadko bywają atrakcyjne wizualnie?
Jak znaleźć ciekawą formę i oprawę dla skomplikowanych teorii? 
Jakie środki retoryczne pomagają w relacjonowaniu postępów naukowych i pozwalają
zrozumieć znaczenie wyników badań czy hermetycznych wywodów? 
Co eksperci robią w mediach i co media robią z ekspertami?
Na te i inne pytania odpowiadają autorzy tomu, który jest pierwszą na polskim rynku
pozycją rozpatrującą zagadnienia z dziedziny science communication z perspektywy
tradycyjnych i nowych mediów. Interdyscyplinarny zbiór może zainteresować medioznawców,
dziennikarzy, socjologów, językoznawców, specjalistów PR, antropologów, politologów,
historyków oraz przedstawicieli różnych dyscyplin, którzy chcą opowiadać o swoich
badaniach, promować i popularyzować ich wyniki.
Komunikacja od zawsze była fundamentem nauki. Autorzy zebranych w tomie artykułów
dowodzą, że stwierdzenie to pozostaje aktualne także współcześnie, a w epoce rozwoju
mediów masowych i Web 2.0 zyskuje szczególne znaczenie. Małżeństwo nauki i mediów
– choć zazwyczaj zawierane z rozsądku – może przynieść obu stronom wymierne
korzyści.
Dr Edyta Żyrek-Horodyska
, asystent Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i
Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwentka polonistyki i
dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz politologii na Uniwersytecie
Pedagogicznym w Krakowie. Interesuje się związkami dziewiętnastowiecznej prasy i
literatury, historią mediów oraz współczesnym reportażem.
Dr Magdalena Hodalska, adiunkt Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i
Komunikacji Społecznej UJ, językoznawca, medioznawca, kulturoznawca. Jej zainteresowania
badawcze koncentrują się przede wszystkim na antropologii i języku mediów, kulturze
strachu w mediach, a także na oddziaływaniu kontrowersyjnych przekazów medialnych.
Wprowadzenie         
Część I. Strategie dziennikarskie 
Wojciech Furman
Dziennikarstwo jako pomost pomiędzy myśleniem potocznym a myśleniem naukowym
         
Monika Worsowicz
Retoryka symplifikacji w dziennikarstwie. Uwagi teoretyczne i praktyka prasowa
         
Jolanta Maćkiewicz
Czy komputer ma serce? O metaforze w prasowej popularyzacji nauki
         
Magdalena Hodalska 
Epidemie, mikroby i uczeni. Wirusologia na łamach polskiej prasy
         
Monika Wawer
„Data journalism” – czy specjalista pozyskujący, porządkujący i
prezentujący  dane jest jeszcze dziennikarzem?
         
Jerzy Biniewicz
Mediatyzacja dyskursu naukowego w polskich tygodnikach opinii
         
Wiktor Niedzicki
Obrazy, które odpychają od nauki (i nie tylko)
         
Małgorzata Czapiga 
Sztuczne fiołki – gest obrazoburczy czy popularyzowanie wiedzy?
         
Cześć II. Strategie instytucjonalne
Anna Ryłko-Kurpiewska i Wojciech Gustowski
Naukowiec, uczony, badacz. Ocena wizerunku profesji w świetle badań opinii
publicznej i wybranych tekstów prezentowanych w polskich mediach
         
Dominika Narożna 
Naukowiec-ekspert jako element kształtowania wizerunku uczelni w mediach. Casus
Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
         
Mariusz Makowski 
Social scientists: trudny dialog naukowców z dziennikarzami. Raport badawczy z
materiałów Telewizji Kraków 2013–2014
         
Igor Borkowski
Media i medycyna. O asymetrii informacji i oczekiwań w relacjach świata
dziennikarskiego i reprezentantów ochrony zdrowia
         
Małgorzata Łosiewicz i Beata Czechowska-Derkacz
Funkcjonowanie dualizmu wizerunkowego polskich naukowców w przekazach medialnych
         
Renata Piasecka-Strzelec 
Wiedza naukowa i świat nauki w serwisach Polskich Agencji Informacyjnych
         
Maja Chacińska 
Wiedza i edukacja w skandynawskich mediach publicznych. Na przykładzie portali
internetowych dla szkół         
Aleksandra Fudala 
Upowszechnianie historii wśród młodych widzów z wykorzystaniem nowoczesnych
form przekazu w oparciu o film „Szlakiem śląskich powstańców”
250 stron, Format: 16.0x23.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.