Romantyzm w kulturze popularnej
W badaniach nad współczesną literaturą i kulturą wiele miejsca poświęca się w
ostatnich latach różnym sposobom, typom i formom przejawiania się w nich romantycznej
spuścizny. Trudno byłoby nawet w skrócie wymienić artykuły, syntezy, recenzje,
wywiady z twórcami, w których ta tematyka by nie powracała. Fenomen polskiego
romantyzmu, który zaważył na kształcie naszej kultury w XIX i XX wieku ciągle
pozostaje frapującym problemem także po przełomowym roku 1989, kiedy to, wraz z
nastaniem zupełnie nowej, w założeniach, rzeczywistości, powinien nieodwołalnie
odejść na karty historii literatury czy historii sztuki. Jeśli tak się nie stało, to
oznacza, najogólniej mówiąc, że nadal to, co wytworzył wiek XIX, jest nam jakoś
potrzebne, jakoś nas określa, że coś ważnego przy pomocy romantycznego języka, form
i motywów chcemy powiedzieć o naszej współczesności. Dzieje się tak bez względu na
to, czy dzisiejsi twórcy czują się kontynuatorami chlubnej tradycji, czy też
podejmują walkę, polemikę, często bezwzględną i szyderczą, z ową spuścizną.
Zawsze mamy tu do czynienia z dyskursem, w którym tradycja romantyczna stanowi ważny,
czasem wręcz centralny układ odniesienia.
Ze wstępu
Danuta Dąbrowska
Wprowadzenie do tematu
Aleksandra Krukowska
Romantyzm.street
Agata Zawiszewska
Polski ruch kobiecy wobec tradycji romantycznej na przełomie XIX i XX wieku. Na
przykładzie działalności Pauliny Kuczalskiej-Reinschmit
Zbigniew Kaźmierczyk
Ketman jako współczesna multiplikacja tradycji ikonicznej
Anna Kurska
Romantyczna opowieść w wersji „popularnej”: Jul Pawła Goźlińskiego
Piotr Krupiński
Co łączy Orcia z Orciem? Uwagi na marginesie mikropowieści Darka Foksa
Mirosława R. Kozłowska
Uwięzieni w paradygmacie romantycznego buntu. O romantycznych reminiscencjach w
teatrach niezależnych
Piotr Michałowski
„Dziwny jest ten świat”. Romantyzm polskich protest songów
Danuta Dąbrowska
Romantyzm a popularny nacjonalizm. Teksty piosenek prawicowych zespołów
rockowych
Marta Z. Bukała
(Post)romantyczna biografia Tomasza Beksińskiego
Magdalena Litwin
Polska jako Rzeczpospolita Przeklęta – ślady romantyzmu w narracyjnych grach
fabularnych na przykładzie systemu Wolsung
Renata Gadamska-Serafin
Romantyzm.pl, czyli o romantyzmie w Internecie i nowych mediach
Indeks nazwisk
243 stron, Format: 14.8x20.9, oprawa miękka