|  | 
 ŻUŁAWY I POWIŚLE KREOWANIE TOŻSAMOŚCI LOKALNYCH I REGIONALNYCH PO 1989 ROKU
 PAPROT-WIELOPOLSKA A.wydawnictwo: SCHOLAR, 2018, wydanie Icena netto: 37.65Twoja cena  35,77 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Żuławy i PowiśleKreowanie tożsamości lokalnych i regionalnych po 1989 roku
 Książka jest pierwszym tak wnikliwym studium pokazującym
strategie konstruowania nowej tożsamości na terenach postmigracyjnych [...]. Autorka,
będąc mieszkanką Żuław, zaangażowaną w kreowanie nowej tożsamości tego regionu,
zachowała obiektywizm niezbędny w pracy naukowej. Przedstawiła lokalne inicjatywy i
działania na rzecz budowania tożsamości, ale także ich percepcję przez mieszkańców
obu regionów. Publikacja [...] jest znaczącym wkładem w naukowe rozpoznanie zmian
społeczno-kulturowych zachodzących na Ziemiach Zachodnich i Północnych po 1990 roku, a
zwłaszcza w ostatniej dekadzie. Istotnie wzbogaca wiedzę o specyfice kulturowej,
poszukiwaniu i kreowaniu nowej tożsamości na terenach postmigracyjnych na przykładzie
Żuław i Powiśla. Może stanowić inspirację do podjęcia podobnych badań w innych
regionach o przerwanej ciągłości osadniczej i kulturowej.[z recenzji dr hab. Anny Kwaśniewskiej, prof. UG]  
 Wprowadzenie
 I. Ziemie Zachodnie i Północne - pamięć i tożsamość
 
 1. Tło historyczne i osadnictwo na Ziemiach Zachodnich i Północnych
 2. Żuławy i Powiśle jako szczególny przypadek Ziem Zachodnich i Północnych
 2.1. Specyfika społeczna i kulturowa Żuław
 2.2. Specyfika społeczna i kulturowa Powiśla
 2.3. Neoregionalizm na Żuławach i Powiślu
 2.4. Organizacja kultury regionalnej na Żuławach i Powiślu
 3. Metodologia badań
 4. Polityka pamięci a problemy społeczno-kulturowe na Ziemiach Zachodnich i Północnych
 4.1. Polityka pamięci i rodzaje pamięci
 4.2. Budowanie pamięci zbiorowej mieszkańców od 1945 do 1989 roku
 4.3. Proces kształtowania pamięci zbiorowej mieszkańców po 1989 roku
 5. Tożsamość mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych
 5.1. Tożsamość i jej przejawy - wybrane definicje oraz założenia
 5.2. Tożsamość jednostkowa a tożsamość zbiorowa
 5.3. Tożsamość narodowa, lokalna, regionalna i hybrydowa
 5.4. Kształtowanie tożsamości zbiorowych
 
 II. Tożsamości lokalne i regionalne na Żuławach i Powiślu
 
 1. Tożsamość i dziedzictwo kulturowe na Żuławach i Powiślu
 2. Tożsamości żuławskie
 2.1. W poszukiwaniu tożsamości jednostkowych
 2.2. W poszukiwaniu tożsamości zbiorowych
 2.2.1. Tożsamość lokalna
 2.2.2. Tożsamość regionalna
 3. Tożsamości powiślańskie
 3.1. W poszukiwaniu tożsamości jednostkowych
 3.2. W poszukiwaniu tożsamości zbiorowych
 3.2.1. Tożsamość lokalna
 3.2.2. Tożsamość regionalna
 4. Żuławskość i powiślańskość a modele kreowania tożsamości
 
 III. Strategie kreowania tożsamości na Żuławach i Powiślu
 
 1. Instytucjonalne i społeczne mechanizmy kreowania tożsamości
 2. Żuławy - strategie tożsamości
 2.1. Rekonstruowanie przeszłości do 1945 roku
 2.1.1. Na początku byli mennonici
 2.1.2. XVII-wieczna mieszczańska tożsamość Żuław Gdańskich
 2.1.3. Powstańcy listopadowi na Żuławach
 2.1.4. KL Stutthof a Żuławy
 2.2. Nowa historia regionu po 1945 roku
 2.2.1. Mit osadników - pionierów Żuław powraca
 2.2.2. Zapomniani czy niechciani? Ukraińcy na Żuławach
 2.2.3. Tradycje i folklor "od nowa"
 3. Powiśle - strategie tożsamości
 3.1. Rekonstruowanie przeszłości do 1945 roku
 3.1.1. Krzyżackie korzenie kultury?
 3.1.2. Tradycje szlacheckie na ziemi sztumskiej
 3.1.3. "Mała Polska" na Powiślu - plebiscyt w 1920 roku
 3.1.4. Tutaj mieszkał Niemiec
 3.2. Nowa historia regionu po 1945 roku
 3.2.1. Śladami żołnierzy wyklętych
 3.2.2. Tu przybyli Kresowiacy
 3.2.3. Tożsamość ukryta w kulinariach i rękodziele
 4. W stronę wielokulturowości?
 5. Schematy strategii kreowania tożsamości - wnioski
 
 IV. Społeczna perc epcja polityk kulturalnych na Żuławach i Powiślu
 
 1. Charakterystyka badań ilościowych
 2. Analiza wyników badań ankietowych
 2.1. Zainteresowanie kulturą regionalną i jej ocena
 2.2. Poczucie tożsamości i wspólnoty
 3. Wnioski
 
 Zakończenie
 Bibliografia
 
 288 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.   |