| 
  
 ABC METODYKI NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
 SERETNY A. LIPIŃSKA E.   wydawnictwo: UNIVERSITAS, 2005, wydanie Icena netto: 39.39  Twoja cena  37,42 zł + 5% vat - dodaj do koszyka ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego
 
„ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego Anny
Seretny i Ewy Lipińskiej to pierwszy podręcznik do metodyki nauczania polszczyzny jako języka
obcego, uwzględniający zarówno nauczanie części systemu języka, jak też nauczanie
sprawności”
(Z recenzji prof. W.T. Miodunki) 
„ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego (...) ma
charakter książki metodycznej z bardzo dobrą zawartością wiedzy z zakresu systemu języka
polskiego. Autorki umiały wyznaczyć właściwe proporcje między praktycznym kształtem
sprawności językowej a teoretyczną wiedzą o języku, całkiem słusznie uznając
prymat praktyki językowej i komunikacyjnej, redukując natomiast wiedzę teoretyczną
przeznaczoną głównie dla lektorów do takiego zakresu, który stanowi niezbędne
zaplecze doskonalenia praktyki. Poradnik (...) realizuje w pełni treści merytoryczne i
metodyczne, jest doskonale skonstruowany i spełnia wszystkie kryteria określające jego
wartość dydaktyczną.”
(Z recenzji prof. U. Żydek-Bednarczuk) 
„ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego – to
propozycja adresowana do nauczycieli, którzy rozpoczynają pracę zawodową, oraz tych,
którzy pragnęliby rozwinąć swój warsztat, dla słuchaczy studiów podyplomowych oraz
studentów studiów magisterskich z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako
obcego, a także do nauczycieli polonijnych. 
Dzięki ABC zainteresowani będą mogli wejść w krąg podstawowych zagadnień związanych
z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego, zapoznać się z ciekawymi technikami
nauczania i różnorodnymi typami ćwiczeń językowych.”
(Ze wstępu) 
 
Władysław Miodunka - WSTĘP 
OD AUTOREK 
WPROWADZENIE 
 
CZĘŚĆ I NAUCZANIE CZĘŚCI SYSTEMU JĘZYKOWEGO POLSZCZYZNY 
 
NAUCZANIE WYMOWY I INTONACJI 
I. Fonetyka 
II. Wymowa i jej znaczenie w opanowywaniu języka obcego 
III. Miejsca trudne 
IV. Techniki nauczania wymowy 
V. Podsumowanie 
 
NAUCZANIE PISOWNI 
I. Alfabet 
II. Pismo a mowa 
III. Zasady pisowni 
IV. Ortografia w nauczaniu języka polskiego jako obcego 
V. Techniki nauczania pisowni 
 
NAUCZANIE SŁOWNICTWA 
I. Słownictwo a kompetencja komunikacyjna 
II. Kompetencja leksykalna 
III. Dobór materiału leksykalnego 
IV. Słownictwo w nauczaniu języka polskiego jako obcego 
V. Techniki nauczania słownictwa 
VI. Gęstość słownictwa 
VII. Słownictwo a sprawności językowe 
VIII. Słowniki użyteczne w nauce języka polskiego jako obcego 
IX. Repetitio est mater studiorum 
 
NAUCZANIE GRAMATYKI 
I. Gramatyka w nauczaniu języka obcego 
II. Kompetencja gramatyczna 
III. Gramatyka pedagogiczna a gramatyka naukowa 
IV. Pierwsze programy gramatyczne do nauczania języka polskiego jako obcego 
V. Uwagi ogólne na temat nauczania gramatyki 
VI. Techniki nauczania gramatyki 
VII. Poprawianie błędów 
VIII. Podsumowanie 
 
CZĘŚĆ II NAUCZANIE I ROZWIJANIE SPRAWNOŚCI JĘZYKOWYCH 
 
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU 
I. Słuchanie ze zrozumieniem 
II. Słyszenie a słuchanie 
III. Efektywność słuchania 
IV. Słuchanie a mówienie 
V. Słuchanie a czytanie 
VI. Sprawność rozumienia ze słuchu 
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 
IX. Wskazówki praktyczne 
X. Podstawowe zasady nauczania rozumienia ze słuchu 
 
MÓWIENIE 
I. Komunikowanie (porozumiewanie się) 
II. Komunikacja werbalna 
III. Komunikacja niewerbalna 
IV. Kod mówiony a kod pisany 
V. Kod mówiony - kiedy i jak go uczyć? 
VI. Techniki nauczania mówienia 
VII. Łączenie mówienia z innymi sprawnościami 
VIII. Ocena postępów w mówieniu 
IX. Podstawowe zasady nauczania mówienia 
 
NAUCZANIE CZYTANIA 
I. Czytanie 
II. Akt czytania a sprawność czytania 
III. Czytanie w nauczaniu języka obcego 
IV. Metody nauczania języków obcych a sprawność czytania 
V. Materiały do nauczania czytania 
VI. Cele nauczania czytania w języku obcym 
VII. Techniki nauczania czytania w języku obcym 
VIII. Przykładowe techniki pracy z tekstem 
IX. Podsumowanie 
 
PISANIE 
I. Komunikacja pisemna 
II. Dlaczego pisanie jest trudne? 
III. Pisanie a czytanie 
IV. Jezyk pisany a język mówiony 
V. Język pisany - czy i jak go uczyć? 
VI. Techniki nauczania pisania 
VII. Poprawa i ocena prac 
 
CZĘŚĆ III KONTROLA WYNIKÓW W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 
 
TESTY JĘZYKOWE I ICH RODZAJE. KRYTERIA POPRAWNOŚCI TESTU JĘZYKOWEGO 
I. Wstęp 
II. Klasyfikacja testów 
III. Kryteria poprawności testu 
IV. Ewaluacja 
 
TYPY ZADAŃ TESTOWYCH W TESTOWANIU ZNAJOMOŚCI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 
I. Wstęp 
II. Rodzaje zadań testowych i jednostek testu 
III. Przykłady zadań testowych w testowaniu języka polskiego jako obcego 
 
CZĘŚĆ IV ANEKS 
 
CERTYFIKATOWE EGZAMINY Z JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 
I. Certyfikacja 
II. Ogólny opis umiejętności językowych dla poszczególnych poziomów zaawansowania 
 
PODRĘCZNIKI I POMOCE DYDAKTYCZNE. WYBÓR. 
Podręczniki ogólne 
Podręczniki do nauczania wymowy polskiej 
Pomoce do nauczania ortografii 
Pomoce do nauczania słownictwa 
Pomoce do nauczania gramatyki 
Pomoce do nauczania rozumienia ze słuchu 
Pomoce do nauczania mówienia 
Pomoce do nauczania czytania 
Pomoce do nauczania pisania 
Zbiory testów 
Słowniki ogólne języka polskiego (wybór) 
Słowniki specjalistyczne 
Słowniki ogólne dla cudzoziemców 
Słowniki specjalistyczne dla cudzoziemców 
 
BIBLIOGRAFIA 
 
440 stron, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |