|

DOKUMENTACJA WEWNĘTRZNA W JEDNOSTKACH SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH
WIECZOREK P. WALCZAK P. KUMPIAŁOWSKA A. ROTKIEWICZ M. BACH S. SŁAWIŃSKA-TOMTAŁA E. KUSZEL-KOWALCZYK A. GAWROŃSKA-BARAN A. wydawnictwo: C.H.BECK, 2016, wydanie IIIcena netto: 157.15 Twoja cena 149,29 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dokumentacja wewnętrzna w jednostkach sektora finansów publicznych
Stan prawny: czerwiec 2016 r.
25 gotowych instrukcji, zarządzeń i regulaminów uwzględniających aktualny stan
prawny!
Wyróżnikiem tej publikacji jest:
kompletny zbiór procedur, w postaci regulaminów, instrukcji, zarządzeń, które
pozwolą na zaprojektowanie systemu kontroli zarządczej w jednostce.
najbardziej obszerna (z dostępnych na rynku wydawniczym) publikacja ze wzorami
dokumentów wewnętrznych dla sektora finansów publicznych– aż 25 gotowych instrukcji,
zarządzeń i regulaminów uwzględniających aktualny stan prawny,
komentarze i wyjaśnienia do każdego wzoru – komentarz przedstawia zasady
obowiązujące w danym obszarze działalności jednostki oraz uporządkowaną sekwencję
wskazówek odnoszących się do zaprezentowanych wzorców i sposobów dostosowania ich do
indywidualnych potrzeb jednostki,
Do książki dołączono Płytę CD z wzorami dokumentów
Standardy kontroli zarządczej wymagają udokumentowania przyjętych w jednostce
mechanizmów i procedur kontroli wewnętrznej, w szczególności w zakresie prowadzonej
gospodarki finansowej. Kompletna, spójna i adekwatna do potrzeb dokumentacja wewnętrzna
pozwala na skuteczne i efektywne realizowanie celów i zadań przez jednostki sektora
finansów publicznych.
Dzięki tej książce dowiesz się m.in. jak:
zaktualizować i poprawić już istniejącą w jednostce dokumentację (politykę)
rachunkowości,
zaprojektować obieg dowodów księgowych i zasady ich kontroli,
ustalić procedury w zakresie gospodarowania mieniem,
opisać system kontroli zarządczej w JSFP,
udokumentować funkcjonujący w jednostce system zarządzania ryzykiem,
ustalić procedury zapewniające skuteczną realizację obowiązku
dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym i publicznoprawnym,
opracować i wdrożyć stosowne regulaminy po nowelizacji prawa zamówień
publicznych,
rozliczyć koszty podróży służbowej, aby nie narazić się na zarzut
naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
określić procedury zapewniające zawieranie umów związanych z wykonywaniem
zadań jednostki we właściwym trybie i z zachowaniem limitów zaciąganych zobowiązań,
zaprojektować procedury i zasady ewidencji zaangażowania środków na wydatki budżetu,
wdrożyć w jednostce procedury, które mają na celu ochronę informacji,
jak określić reguły przeprowadzania inwentaryzacji aktywów i pasywów,
jak ustalić zasady korzystania ze służbowych kart płatniczych.
Książka ta to zbiór zarządzeń, regulaminów i instrukcji związanych m.in.:
- polityką rachunkowości,
- kontrolą zarządczą,
- zamówieniami publicznymi,
- gospodarką kasową i magazynową,
- gromadzeniem i wydatkowaniem środków publicznych,
- delegacjami służbowymi.
Jeżeli jesteś kierownikiem jednostki sektora finansów publicznych, sekretarzem,
skarbnikiem, głównym księgowym, lub też osobą odpowiedzialną za prowadzenie
gospodarki finansowej jednostki, to na bazie tej publikacji będziesz mógł
uzupełnić i zmodyfikować obowiązujące w jednostce instrukcje i procedury –
wykorzystując gotowe rozwiązania, zgodnie z nowymi przepisami związanymi m.in. z:
- rachunkowością JSFP – od 1.1.2016 r. weszły w życie zmiany w rozporządzeniu
Ministra Finansów z 5.7.2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości
oraz planów kont (…). Zmiany te są konsekwencją wprowadzonych zmian ustawą z dnia
23.7.2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. z 2015 r. poz. 1333),
- ustrojem SJFP – od 1.1.2016 r. weszły w życie zmiany w ustawie o samorządzie
gminnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm. ), które dotyczą m.in. możliwości
łączenia gmin, tworzenia związków międzygminnych, czy też wspólnej obsługi
administracyjnej, finansowej i organizacyjnej dla podległych i nadzorowanych przez JST
jednostek organizacyjnych,
- zamówieniami publicznymi – w lipcu 2016 r. wejdą w życie obszerne zmiany w zakresie
zamówień publicznych.
O autorach
Wykaz skrótów
Część I. Dokumentacja z zakresu organizacji i kontroli zarządczej
Rozdział I. Statut w sektorze finansów publicznych (Ewa Sławińska-Tomtała)
1. Wstęp
2. Statut na przykładzie gminy
3. Przykład statutu gminy
Rozdział II. Zarządzenie w sprawie systemu kontroli zarządczej (Ewa
Sławińska-Tomtała)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzoru
2.1. Zarządzenie w sprawie systemu kontroli zarządczej
2.2. Zakres funkcjonowania kontroli zarządczej
2.3. Formy i postacie kontroli zarządczej
2.4. Zakres odpowiedzialności za system kontroli zarządczej
2.5. Elementy systemu kontroli zarządczej
2.6. Informacja i komunikacja
2.7. Monitorowanie i ocena
3. Wzór zarządzenia w sprawie kontroli zarządczej
Rozdział III. Regulamin zarządzania ryzkiem w jednostce sektora publicznego
(Agata Kumpiałowska)
1. Komentarz
1.1. Podstawy prawne
1.2. Regulamin zarządzania ryzkiem jako kluczowy element systemu kontroli zarządczej
1.3. Treść regulaminu zarządzania ryzykiem w jednostce - pierwszy poziom
1.4. Regulamin zarządzania ryzykiem a pierwszy i drugi poziom funkcjonowania kontroli
zarządczej
1.5. Role i obowiązki w systemie zarządzania ryzykiem
2. Wyjaśnienia do wzoru regulaminu zarządzania ryzykiem w jednostce
3. Wzór
Rozdział IV. Regulamin organizacyjny urzędu JST jako instrument kontroli
zarządczej (Piotr Walczak)
1. Komentarz
1.1. Kontrola zarządcza
1.2. Regulamin organizacyjny jako instrument kontroli zarządczej
1.3. Treść regulaminu organizacyjnego urzędu JST
1.4. Znaczenie regulaminu organizacyjnego w celu zapewnienia funkcjonowania kontroli
zarządczej na drugim poziomie
1.5. Zarządzanie ryzykiem
1.6. Zadania publiczne
1.7. Powierzenie obowiązków w zakresie gospodarki finansowej w regulaminie
organizacyjnym urzędu
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie regulaminu organizacyjnego
3.2. Regulamin organizacyjny
Rozdział V. Polityka bezpieczeństwa informacji (Ewa
Sławińska-Tomtała)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzoru
2.1. Polityka bezpieczeństwa informacji
2.1.1. Charakterystyka
2.1.2. Omówienie poszczególnych rozdziałów polityki bezpieczeństwa informacji
3. Wzór
Rozdział VI. Procedury kontroli resortowej w świetle ustawy o kontroli w
administracji rządowej (Ewa Sławińska-Tomtała)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
2.1. Instrukcja w sprawie zasad przeprowadzania i dokumentowania kontroli resortowej
2.2. Upoważnienie dla kontrolera i biegłego
2.3. Program kontroli
2.4. Protokół z przeprowadzanych przez kontrolera czynności
2.5. Projekt wystąpienia pokontrolnego
2.6. Informacje o wynikach kontroli
3. Wzory
3.1. Instrukcja w sprawie zasad przeprowadzania i dokumentowania kontroli resortowej w
jednostkach podległych i nadzorowanych
3.2. Roczny plan kontroli
3.3. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli dla kontrolera
3.4. Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli dla biegłego rewidenta
3.5. Program kontroli
3.6. Protokół
3.7. Projekt wystąpienia pokontrolnego
3.8. Wystąpienie pokontrolne
3.9. Informacja o wynikach kontroli
Rozdział VII. Zarządzenie w sprawie udostępniania informacji publicznej i
publikowanie dokumentów w BIP (Mateusz Winiarz, Ewa Sławińska-Tomtała)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzoru
3. Zarządzenie w sprawie udostępnienia informacji publicznej
Część II. Dokumentacja z zakresu gromadzenia środków publicznych
Rozdział I. Dochody jednostek samorządu terytorialnego o charakterze
cywilnoprawnym - regulamin dochodzenia należności (Piotr Walczak)
1. Różnorodne tytuły dochodowe budżetu JST
2. Pojęcie dochodów o charakterze cywilnoprawnym
3. Najważniejsze regulacje administracyjne w zakresie należności o charakterze
cywilnoprawnym
4. Obowiązek dochodzenia należności o charakterze cywilnoprawnym
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
6. Przedawnienie
7. Nakaz zapłaty
7.1. Charakter postępowania nakazowego
7.2. Dopuszczalność postępowania nakazowego
7.3. Nakaz zapłaty i zarzuty od nakazu
8. Wzory dokumentów
8.1. Wyciąg z zakresu czynności pracownika
8.2. Wyciąg z Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy w R.
8.4. Pozew (nakaz zapłaty)
Rozdział II. Dochodzenie niepodatkowych należności o charakterze
publicznoprawnym przez jednostki samorządu terytorialnego - kwoty dotacji podlegające
zwrotowi (Piotr Walczak)
1. Rodzaje należności
2. Niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publicznoprawnym
3. Wydatki z tytułu dotacji
4. Zwrot dotacji
5. Postępowanie w przypadku braku zwrotu dotacji do budżetu
6. Dokumentacja wewnętrzna
7. Zarządzenie w sprawie zasad kontroli wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu oraz
zasad egzekwowania zwrotu dotacji do budżetu Gminy
Część III. Dokumentacja z zakresu wydatkowania środków publicznych
Rozdział I. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości
nieprzekraczającej 30 000 euro (Anna Kuszel-Kowalczyk, Andrzela
Gawrońska-Baran)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzoru
3. Wzory
3.1. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej 30 000
euro
3.2. Wniosek w sprawie zamówienia do 30 000 euro
Rozdział II. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości
przekraczającej 30 000 euro (Andrzela Gawrońska-Baran)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
2.1. Wnioskodawca
2.2. Elementy wniosku o wszczęcie postępowania
2.3. Wadium i projekt umowy
3. Wzory
3.1. Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości przekraczającej 30 000 euro
3.2. Wniosek o rozpoczęcie postępowania związanego z udzieleniem zamówienia
publicznego o wartości przekraczającej 30 000 euro
Rozdział III. Komisja przetargowa (Anna Kuszel-Kowalczyk)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
2.1. Regulamin pracy komisji przetargowej
§ 1. Zakres regulacji
§ 2. Zakres umocowania komisji przetargowej i jej skład
§ 3-5. Prace komisji przetargowej
§ 6. Powołanie biegłego
§ 7. Czynności komisji przetargowej
§ 11. Zakończenie prac komisji przetargowej
2.2. Decyzja/zarządzenie/uchwała w sprawie powołania komisji przetargowej
2.3. Wyłączenie członka komisji przetargowej
3. Wzory
3.1. Regulamin pracy komisji przetargowej
3.2. Decyzja/zarządzenie/uchwała w sprawie powołania komisji przetargowej
3.3. Wyłączenie członka komisji przetargowej
Rozdział IV. Dokumentacja związana z podróżami służbowymi (Marek
Rotkiewicz)
1. Komentarz
1.1. Cechy niezbędne, aby uznać świadczoną pracę jako podróż służbową
1.2. Ograniczenia w możliwości zlecenia wyjazdu
1.3. Zakres dokumentacji związanej z podróżą służbową
1.4. Termin rozliczenia kosztów delegacji
1.5. Dokumenty potwierdzające wydatki
1.6. Wypłata należności pracownikowi
2. Wyjaśnienia do wzorów
2.1. Polecenie wyjazdu w podróż służbową
2.2. Rozliczenie podroży służbowej
2.2.1. Diety w delegacjach krajowych
2.2.2. Delegacje zagraniczne
2.2.3. Inne wydatki
2.3. Oświadczenie pracownika o okolicznościach mających wpływ na świadczenia
związane z podróżą służbową
3. Wzory dokumentów
3.1. Polecenie wyjazdu w podróż służbową
3.2. Rozliczenie podroży służbowej
3.2.1. Rachunek kosztów podroży na terenie kraju
3.2.2. Rozliczenie kosztów zagranicznej podróży służbowej
3.3. Oświadczenie pracownika o okolicznościach mających wpływ na świadczenia
związane z podróżą służbową
Rozdział V. Procedury zaciągania zobowiązań i zawierania umów w jednostkach
samorządu terytorialnego (Piotr Walczak)
1. Uwagi ogólne
2. Uwarunkowania związane charakterem i przedmiotem umowy
2.1. Regulacje prawne w zakresie trybu zawierania umów
2.2. Wybór formy wykonywania zadania
2.3. Umowy pożyczek i kredytów
3. Uwarunkowania związane z wysokością zaciąganego zobowiązania
3.1. Kredyty, pożyczki
3.2. Umowy wieloletnie
3.3. Umowy zawierane w trakcie wykonywania budżetu, w ramach danego roku budżetowego
4. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych
5. Składanie oświadczeń woli
Rozdział VI. Dokumentacja zaangażowania wydatków (Ewa Pawka-Nowak)
1. Aspekt prawny zaangażowania wydatków
2. Ewidencja księgowa zaangażowania wydatków
3. Przykładowa procedura i zasady ewidencji zaangażowania środków na wydatki budżetowe
w jednostce budżetowej
3.1. Zarządzenie w sprawie ustalenia procedury i zasad prowadzenia ewidencji
zaangażowania wydatków budżetowych
3.2. Procedury i zasady ewidencji zaangażowania środków na wydatki budżetu
Rozdział VII. Regulamin korzystania ze służbowych kart płatniczych
(Elżbieta Iglińska)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie określenia zasad, sposobu oraz trybu przyznawania i
korzystania ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków oraz rozliczania
płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu
3.2. Regulamin w sprawie określenia zasad, sposobu oraz trybu przyznawania i korzystania
ze służbowych kart płatniczych przy dokonywaniu wydatków oraz rozliczania płatności
dokonywanych przy ich wykorzystaniu przez pracowników
3.3. Decyzja o przyznaniu służbowej karty płatniczej
3.4. Umowa o korzystanie z karty płatniczej do celów służbowych
3.5. Oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem
3.6. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na potrącenie z wynagrodzenia za pracę
należności z tytułu wykorzystania służbowej karty płatniczej niezgodnie z
regulaminem
3.7. Zasady, sposób oraz tryb przyznawania i korzystania ze służbowych kart
płatniczych oraz rozliczania dokonywanych przy ich wykorzystaniu operacji finansowych w
jednostkach organizacyjnych Gminy
Część IV. Dokumentacja związana z gospodarowaniem składnikami majątku
Rozdział I. Instrukcja w sprawie gospodarki majątkiem trwałym i zasad
odpowiedzialności za powierzone mienie (Sebastian Bach, Bogusław Nowakowski)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Instrukcja w sprawie gospodarki majątkiem trwałym i zasad odpowiedzialności za
powierzone mienie
3.2. Oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności za powierzone mienie
Rozdział II. Instrukcja magazynowa (Sebastian Bach, Artur Hołda, Piotr
Wieczorek)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji magazynowej
3.2. Instrukcja magazynowa
Rozdział III. Instrukcja kasowa (Sebastian Bach, Artur Hołda, Piotr
Wieczorek)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie wprowadzenia instrukcji kasowej
3.2. Instrukcja kasowa
Część V. Dokumentacja związana z procesem pracy
Rozdział I. Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
(Monika Mrozowska-Przedworska, Stanisława Szlachta)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
Rozdział II. Zasady podnoszenia kwalifikacji - dokumentowanie podróży na
szkolenia (Marek Rotkiewicz)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzoru
3. Wzór dokumentu
Część VI. Dokumentacja polityki rachunkowości
Rozdział I. Polityka rachunkowości (Sebastian Bach)
1. Podstawa prawna
2. Elementy obowiązkowe dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości
2.1. Obowiązek określenia roku obrotowego oraz wchodzących w jego skład okresów
sprawozdawczych
2.2. Metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego
2.2.1. Wycena środków trwałych stanowiących własność Skarbu Państwa lub JST
otrzymanych nieodpłatnie
2.2.2. Zasady umarzania lub amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych
2.2.3. Jednorazowe umorzenie
2.2.4. Jednorazowe umorzenie w jednostkach zwolnionych z podatku dochodowego od osób
prawnych
2.2.5. Odpisy aktualizujące wartość należności
2.2.6. Określenie zasad ustalania wyniku
2.3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych
2.3.1. Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.3.2. Określenie techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych
2.3.3. Szczególne rozwiązania ewidencyjne
2.3.4. Zakładowy plan kont
2.3.5. Wykaz ksiąg rachunkowych
2.4. Opis systemu przetwarzania danych (systemu informatycznego)
2.5. Przykład
3. Uproszczenia w zasadach (polityce) rachunkowości
4. Pozostałe zapisy ujmowane w zasadach (polityce) rachunkowości
4.1. Wartości niematerialne i prawne o wartości poniżej kwoty 3500 zł
4.2. Aktualizacja wartości należności
4.3. Określenie daty tzw. zamknięcia miesiąca, po której operacje gospodarcze dotyczące
tego miesiąca nie będą już ujmowane
4.4. Prowadzenie zobowiązań według podziałek klasyfikacji budżetowej
5. Formalne uregulowanie dokumentacji zasad (polityki) rachunkowości jednostki
5.1. Sporządzanie i aktualizacja polityki rachunkowości
5.2. Odpowiedzialność za politykę rachunkowości w przypadku powierzenia obowiązków z
zakresu rachunkowości i sprawozdawczości jednostek obsługiwanych
5.3. Stosowanie KSR-ów oraz MSR-ów
5.4. Zasady techniki prawodawczej
6. Zakładowy plan kont
6.1. Ewidencja bilansowa
6.1.2. Opis zasad funkcjonowania kont
6.1.3. Dochody budżetu JST nieujęte w planach finansowych innych samorządowych
jednostek budżetowych
6.1.4. Określenie zasad prowadzenia ewidencji analitycznej
6.2. Ewidencja pozabilansowa
7. Dokumentacja dodatkowa, jako uzupełnienie zasad (polityki) rachunkowości
8. Instrukcja inwentaryzacyjna
9. Instrukcja kontroli i obiegu dokumentów finansowo-księgowych
Rozdział II. Instrukcja inwentaryzacyjna (Sebastian Bach, Stanisława
Szlachta, Piotr Wieczorek)
1. Komentarz
1.1. Cel inwentaryzacji bilansowej
1.2. Zakres inwentaryzacji
1.3. Terminy i częstotliwość
1.4. Metody inwentaryzacji
1.5. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury
1.6. Komisja inwentaryzacyjna
1.7. Dokumentacja czynności inwentaryzacyjnych przeprowadzonych w drodze spisu z natury
1.8. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia salda
1.9. Inwentaryzacja drogą weryfikacji
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie spisu z natury
3.2. Zarządzenie w sprawie zasad przygotowania, przeprowadzania i rozliczania
inwentaryzacji
3.3. Instrukcja inwentaryzacyjna
3.4. Arkusz spisu z natury
3.5. Protokół weryfikacji
3.6. Oświadczenie o kompletności spisu z natury
Rozdział III. Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych
(Sebastian Bach, Stanisława Szlachta, Piotr Wieczorek)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie instrukcji obiegu i kontroli dowodów księgowych
3.2. Instrukcja obiegu i kontroli dowodów księgowych
Rozdział IV. Instrukcja w sprawie zasad gospodarowania drukami ścisłego
zarachowania (Bogusław Nowakowski, Sebastian Bach)
1. Komentarz
2. Wyjaśnienia do wzorów
3. Wzory
3.1. Zarządzenie w sprawie instrukcji gospodarowania drukami ścisłego zarachowania
3.2. Instrukcja w sprawie zasad gospodarowania drukami ścisłego zarachowania
3.3. Oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności za gospodarkę
3.4. Upoważnienie do pobrania druków ścisłego zarachowania
3.5. Zasady rozliczania druków ścisłego zarachowania w jednostce
3.6. Protokół z inwentaryzacji druków ścisłego zarachowania
3.7. Protokół z likwidacji druków ścisłego zarachowania
472 strony, Format: 16.5x24.0cm, oprawa miękka + CD ROM
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|